SibieSchrijft! helpt met veelzijdige tekstproducties kleine bedrijven, particulieren, stichtingen, verenigingen en vergelijkbaar, die over kwalitatief goede teksten willen beschikken, door haalbaar geprijsde producten te leveren. Deze tekstproducties verbeteren je zichtbaarheid, naamsbekendheid, omzet en groei.

dinsdag 2 januari 2024

Whitepapers versterken je imago


ZELF TEKSTEN SCHRIJVEN | Whitepapers versterken je imago



Tips voor het schrijven van effectieve whitepapers


Wat is een whitepaper eigenlijk?

Een whitepaper (ook wel geschreven als "white paper") is een document dat een product of dienst beschrijft en daarbij qua formaat tussen een fors artikel en een klein e-book in zit. Genoeg om flink wat te vertellen over een onderwerp en daarnaast klein genoeg om het snel in zijn geheel te lezen. Het mooiste is, als het whitepaper een duidelijk terug te vinden doel of nut heeft voor de lezer. Een collectie whitepapers is voor iedereen die iets te verkopen heeft of om een andere reden connecties aan wil trekken, een waardevol bezit. 

Het doel van white papers

We gaan er even vanuit dat je doelgroep bekend is en dat er onderzoek is gedaan naar de eigenschappen van die doelgroep. Want dat bepaalt wel mede het doel van je whitepaper. Is je whitepaper bedoeld om problemen van je doelgroep op te lossen? Om informatie over een zeker onderwerp te verstrekken? Of om een nieuwe benadering voor te stellen? Om maar eens een paar mogelijkheden te noemen? Het whitepaper is buitengewoon flexibel wat dat betreft.

1. Begin altijd met het uitvoeren van een grondig onderzoek

Verzamel daarvoor uitgebreide en zichtbaar betrouwbare informatie. Baseer je whitepaper altijd op feiten, statistieken en aantoonbaar eigen onderzoek om de nodige geloofwaardigheid en autoriteit op het onderwerp op te bouwen. Laat zien dat het klopt wat je schrijft. 

2. Breng altijd een duidelijke structuur aan

Organiseer je whitepaper met een logische en intuïtieve indeling, bijvoorbeeld met een duidelijke inleiding, een beschrijving van de achtergrond, uiteenzetting van de probleemstelling, beschrijving van de gevolgde methodologie, overzicht van de resultaten, een conclusie en mogelijk aanbevelingen.

3. Houd je whitepaper leesbaar

Gebruik heldere en beknopte taal. Ga niet teveel uitweiden met zaken die er in deze context niet toe doen. Vermijd vakjargon zoveel mogelijk en leg gebruikte technische termen kort uit. Maak gebruik van opsommingstekens en subkopjes voor een betere leesbaarheid en om "skimmen" (snel doorlezen om een indruk te krijgen) mogelijk te maken.

4. Begin altijd met een sterke inleiding

Trek de aandacht van je lezer met een boeiende inleiding. Beschrijf kort waar de whitepaper over gaat en waarom die relevant is voor de lezer.

5. Beschrijf duidelijk het probleem en de geboden oplossingen

Identificeer in je white paper eerst duidelijk het probleem dat wordt aangepakt. En bied natuurlijk gedegen en onderbouwde oplossingen. Ondersteun je argumenten met voldoende bewijsmateriaal.

6. Grafieken en afbeeldingen verklaren veel

Gebruik grafieken, tabellen en afbeeldingen om complexe informatie visueel weer te geven en te verklaren. Dit zal de leesbaarheid flink vergroten en complexe concepten meer verduidelijken.

7. Citeer gebruikte bronnen correct

Vermeld alle geraadpleegde bronnen correct, volgens de juiste citatiestijl. (Google.) Dit versterkt de geloofwaardigheid van je whitepaper.

8. Kom met een conclusie en geef aanbevelingen

Vat de belangrijkste punten en bevindingen van je whitepaper aan het einde even samen. En geef apart of in de samenvatting heldere aanbevelingen voor een vervolgonderzoek of het nemen van een actie of een besluit. Laat de inhoud niet bungelen, zodat de lezer niet weet wat hij of zij nu weer gelezen heeft. 

9. Laat een review van je whitepaper doen en verwerk de feedback

Laat anderen je whitepaper lezen en reviewen voordat je het publiceert. Feedback van collega's of experts kan heel waardevol zijn om de kwaliteit van je whitepaper nog verder te verbeteren. Laat wel duidelijk zien dat je ook iets met de terugkoppeling doet, anders is de motivatie om er goed naar te kijken al heel snel verdwenen.

10. Een promotieplan is zelfs voor een gratis whitepaper noodzakelijk

Zorg voor een plan om je whitepaper effectief te promoten. Zelfs als het gratis is, want lezers zullen het alleen maar ophalen als ze daar echt nut en noodzaak van inzien. Anders gaan ze gewoon verder. Het klinkt hard, maar jouw whitepaper is voor hen gewoon niet interessant genoeg. Promoten van je whitepapers kan onder meer via je eigen websites, weblogs, sociale media, e-mailcampagnes, webinars, enzovoort.

11. Houd je whitepaper zo actueel mogelijk

Als er nieuwe ontwikkelingen plaatsvinden na publicatie, overweeg dan het uitbrengen van updates om je whitepaper relevant te houden. Laat duidelijk zien dat je regelmatig een nieuwe versie uitbrengt. Dat maakt je whitepaper relevant en interessant voor je lezers. 

Door deze tips in overweging te nemen, kun je een krachtige en effectieve whitepaper schrijven die de lezer informeert en overtuigt. Veel succes!



Schrijf je liever toch niet zelf? Dat kan! Vraag dan wat de mogelijkheden zijn bij SibieSchrijft! om het tegen een zeer betaalbare prijs en soepele voorwaarden aan ons uit te besteden. Alle contactmogelijkheden vind je hier.