SibieSchrijft! helpt met veelzijdige tekstproducties kleine bedrijven, particulieren, stichtingen, verenigingen en vergelijkbaar, die over kwalitatief goede teksten willen beschikken, door haalbaar geprijsde producten te leveren. Deze tekstproducties verbeteren je zichtbaarheid, naamsbekendheid, omzet en groei.

dinsdag 2 januari 2024

Contentmarketing is ideaal voor non-profitorganisaties

ZELF TEKSTEN SCHRIJVEN | Contentmarketing is ideaal voor non-profitorganisaties


De kosten zijn laag, er is alleen wat werk voor nodig


Contentmarketing leent zich goed om bewustwording te vergroten


Contentmarketing is niet alleen een krachtige strategie voor online marketing. Contentmarketing is ook een strategie die niet alleen beperkt is tot commerciële bedrijven, omdat het weinig tot geen investering hoeft te vragen. Ook voor non-profitorganisaties kan contentmarketing daarmee bijzonder waardevol zijn. Het doel van contentmarketing voor non-profitorganisaties is in het algemeen niet om winst te genereren. Het doel is daar meer om bewustwording te vergroten op het gebied van een misstand in de maatschappij. Of ergens in de wereld. We gebruiken contentmarketing dan vooral om betrokkenheid te stimuleren en dat is met aangepast materiaal uitstekend te doen. En we willen uiteraard steun verwerven voor hun nobele doelen, ondermeer vaak financiële steun. Maar hoe doen we dat?


1. Met sterk doelgerichte content creatie

Identificeer heel duidelijk de doelstellingen van je non-profitorganisatie. Wees daar heel eerlijk bij. Veel mensen voelen zich niet prettig meer bij "Goede doelen," met name door de in vele ogen scheve beloningsstructuur die sommige doelen kennen. Maar of het nu gaat om het bestrijden van armoede, het bevorderen van onderwijs, het beschermen van het milieu of een ander nobel doel, je content moet gericht zijn op het ondersteunen van juist deze missie. En op niets anders. Richt je op dat doel en laat andere doelen (hoe goed dan ook) voor wat ze zijn. Ontwikkel op die basis content die gericht en educatief is. 

Zorg voor content die het bewustzijn van de lezer vergroot met betrekking tot de problemen waar jouw organisatie voor staat. Gebruik zoveel mogelijk statistieken, casestudy's en aansprekende verhalen om je boodschap stevig kracht bij te zetten en vooral ook geloofwaardig te maken. Kijk ook uit dat je niet uit de bocht vliegt qua aanzetten van argumenten, want dan gaat de geloofwaardigheid van je content weer snel in rook op. 

2. Met het vertellen van verhalen (Eng: Storytelling)

Vertel krachtige verhalen die lekker resoneren met je doelgroep. Mensen verbinden zich nu eenmaal liever met verhalen dan met gortdroge feiten. Laat voorbeelden van mensen zien, die positief zijn beïnvloed door jouw organisatie. En die hun reis door het leven weer een stuk optimistischer tegemoet zien. Maak veel gebruik van verschillende contentformaten. Denk daarbij aan weblogs, video's, foto's, infographics en podcasts, waarmee je je verhalen op diverse manieren kunt delen. Je doelgroep is hier heel breed. Dat betekent veel verschillende mensen die anders op de verschillende content vormen reageren. De ene persoon leest graag tekst, de tweede kijkt het liefst video en nummer drie luistert naar een podcast tijdens lange autoritten.

3. Zorg voor een consistente branding

Behoud een consistente merkidentiteit (ofwel branding) in alles wat je naar buiten brengt. Die merkidentiteit omvat bijvoorbeeld het gebruik van logo's, kleuren en het hanteren van een vaste toon in al je content. Vroeger noemden we dit ook wel de huisstijl. Maar termen komen en gaan nu eenmaal. Bouw een gemakkelijke herkenbaarheid op voor je lezers, zodat mensen jouw content direct kunnen associëren met jouw non-profitorganisatie. En liefst nergens anders mee.

4. Doe aan een sterke vorm van community building

Zet een gemeenschap rondom je organisatie op. We noemen dat met een mooi woord vaak een community. Maak daar gebruik van sociale media en andere online platforms. Gebruik sociale media vooral om in contact te komen met je doelgroep. Moedig interactie tussen de leden van de doelgroep aan.  Betrek mensen waar maar mogelijk bij jouw missie. Overweeg het opzetten van forums of online groepen waar supporters ervaringen kunnen delen en hun ideeën vrij kunnen bespreken.

5. Lever veel educatieve content, zodat men een eigen mening kan vormen

Lever waarde door educatieve content te bieden, die wat algemener bruikbaar is en toch gerelateerd is aan jouw missie. Dit kan variëren van informatieve artikelen tot handleidingen en webinars. Zorg dat je lezers zelf een mening kunnen vormen, die de missie van jouw organisatie ondersteunt. Als men goed begrijpt wat je doet en vooral waarom je het doet, dan zijn ze veel gemakkelijker tot medewerking over te halen. 

Help je doelgroep om beter te begrijpen, waarom jouw non-profitorganisatie van cruciaal belang is en hoe ze kunnen bijdragen aan de positieve verandering die je organisatie vóór staat. Ga daarbij altijd uit van je eigen kracht en mogelijkheden en ga je niet afzetten tegen anderen. Dat leidt alleen maar tot oncontroleerbare discussies en ergernis aan meerdere kanten. Bij een goede communicatie is afzetten tegen anderen volslagen overbodig. Het maakt je alleen maar sterker als je het niet doet. 

6. Schrijf een goede call-to-action (CTA) aan het einde

Moedig altijd betrokkenheid en actie aan. Doe dat met duidelijke, gerichte oproepen tot actie. Of het nu gaat om het delen van content, het doneren van geld of vrijwilligerswerk, geef je publiek de benodigde middelen om dat waar te maken. Zorg voor de motivatie om actie te gaan ondernemen. Een duwtje is vaak nodig. Is men eenmaal begonnen, dan komt de verdere motivatie als het goed is vanzelf wel. 

7. Meetbaarheid van je acties is handig

Gebruik analytische tools om regelmatig de prestaties van je content te meten. Kijk daarbij naar de betrokkenheid, het bereik en de conversies. Analyseer wat wel en niet werkt. Pas je strategie dienovereenkomstig aan.

Tot slot

Door effectieve contentmarketing te omarmen, kunnen non-profitorganisaties niet alleen hun zichtbaarheid sterk tot zeer sterk vergroten, maar ook een loyale gemeenschap opbouwen, die zich actief inzet voor hun missie. Contentmarketing is een krachtig instrument om de impact van non-profitorganisaties te vergroten en een blijvende positieve verandering in de maatschappij teweeg te brengen.



Schrijf je liever toch niet zelf? Dat kan! Vraag dan wat de mogelijkheden zijn bij SibieSchrijft! om het tegen een zeer betaalbare prijs en soepele voorwaarden aan ons uit te besteden. Alle contactmogelijkheden vind je hier.