ZELF TEKSTEN SCHRIJVEN | Long-form content, heeft dat zin?
De aandachtspanne van de mens wordt steeds korter
Maar long-form content is wel ideaal als je meer diepgang zoekt
Geen mens zal ontkennen dat we in een tijdperk leven waarin de aandachtspanne van mensen vaak zeer kort lijkt te zijn. Iets dat vooral veroorzaakt lijkt te worden door de overvloed aan informatie en de constante stroom van prikkels die ons via allerlei kanalen bereikt. Desondanks heeft de zogenaamde long-form content *)1 nog steeds zijn waarde. Long-form content kan zelfs verschillende voordelen bieden. Ook in een wereld met een korte aandachtspanne.
Long-form content geeft je mogelijkheden voor de nodige diepgang
Long-form content biedt een ruimte voor diepgaande analyse van je onderwerp, die standaardformaat content niet voor je heeft. Er zijn bij het werken met long-form content mogelijkheden voor een gedetailleerde uitleg van de behandelde materie. En dat maakt een grondige informatieverstrekking mogelijk. Diepgang is vooral belangrijk voor onderwerpen die echt complex zijn. Voor onderwerpen die gewoon flink wat meer context vereisen wil je ze volledig kunnen begrijpen.
Long-form content benadrukt jouw autoriteit en deskundigheid
Door uitgebreide informatie te verstrekken, kun je jezelf positioneren als een stevige autoriteit op een bepaald gebied. Mensen die op zoek zijn naar grondige kennis zullen eerder geneigd zijn long-form content te waarderen. Maar gezien de moeite die er in gestoken is, zullen ze het ook meer vertrouwen.
Long-form content is goed voor SEO en vindbaarheid
Zoekmachines waarderen vaak long-form content. Vooral vanwege de diepgang en de relevantie. Dit zal je helpen hoger te scoren in zoekresultaten ten opzicht van standaard content formaten. En dat kan op zijn beurt weer meer verkeer naar je website toe sturen. Omdat de meeste content standaard is, heb je met long-form content wel wat meer kans op een redelijke notering in de resultaten van de zoekmachines.
Long-form content is heel geschikt voor storytelling
Long-form content biedt de mogelijkheid om wat langere verhalen te vertellen. En dat is een krachtig middel om lezers meer emotioneel bij je verhaal te betrekken. Verhalen kunnen heel goed helpen om complexe informatie voor iedereen toegankelijker te maken. En daarmee kunnen ze een blijvende indruk achterlaten.
Long-form content is nuttig vanwege de educatieve waarde
Voor educatieve doeleinden kan long-form content bijzonder nuttig zijn. Het stelt auteurs in staat om uitgebreide cursussen, handleidingen of leermodules te schrijven. En dat is weer voordelig voor lezers die op zoek zijn naar diepgaande ervaringen waar ze iets van op hopen te steken.
Er is een doelgroep die op zoek is naar diepgang
Niet alle gebruikers hebben een zeer korte aandachtspanne. Er zijn ook doelgroepen die online actief op zoek zijn naar meer gedetailleerde informatie over iets. Die groepen zijn ook volledig bereid om voldoende de tijd te nemen om de aangeboden informatie op zich in te laten werken.
Long-form content zorgt voor onderscheiding van de rest
In een wereld vol korte, vluchtige content kan long-form content een manier zijn om je te onderscheiden. Long-form content kan een waardevolle aanvulling zijn op de stroom van snelle informatie, die mensen dagelijks tegenkomen. Je zou long-form content zelfs als een soort rustpunt kunnen zien.
Let op het kanaal met de plaatsing van je long-form content
Niet elk kanaal leent zich voor het plaatsen van long-form content. De zeer snelle media als "X" (voorheen Twitter) en Threads vallen al snel af. Media als Facebook en Instagram kunnen technisch wel wat langere artikelen verwerken, maar erg leesbaar blijven ze niet. Ook is het de vraag of je doelgroep voor lange artikelen op Facebook te vinden is. Een goed kanaal voor long-form content lijkt Medium (medium.com) dat echter niet gratis is.
Tot slot
Hoewel het belangrijk is om rekening te houden met de aandachtspanne van je publiek, is het ook van belang om de juiste balans te vinden. Het creƫren van boeiende en relevante long-form content kan een zeer waardevolle aanvulling zijn op jouw content strategie. Long-form content zal beslist aantrekkelijk zijn voor een specifieke groep lezers en mag dus beslist niet verwaarloosd worden.
*)1 onder long-form content verstaan we langere content dan normaal wordt gebruikt. Denk bij tekst aan minimaal 800 tot 1000 worden, liefst meer. Ook video's mogen wat langer worden.