ZELF TEKSTEN SCHRIJVEN | De nieuwsbrief als contact met je klanten
Lees het geheim van niet-besmette nieuwsbrieven
Waarom er een nieuwsbrief in je marketingstrategie moet zijn
In de digitale wereld van vandaag is e-mailmarketing een krachtig instrument om verbinding te maken met je doelgroep. Een goed geschreven nieuwsbrief zal niet alleen de betrokkenheid van de lezer bij je merk vergroten, maar zal uiteindelijk ook de conversie verbeteren en een flink stuk merkloyaliteit op gaan bouwen. Een nieuwsbrief is eigenlijk een vast onderdeel in elke marketingstrategie. En toch gaat het heel vaak mis.
Nieuwsbrieven hebben gewoon een besmette naam
Nieuwsbrieven hebben geen beste naam. Veel nieuwsbrieven bevatten eigenlijk alleen maar reclame en dat is nu juist NIET de bedoeling. Reclame krijgen je relaties al genoeg en daar hoef jij niet nog iets aan toe te voegen. Het is ook niet verstandig om je publicatie iets van "abc-nieuwsbrief" te noemen. Bedenk een originele naam. Dat geeft minder afstand bij de lezer en zorgt er ook voor dat er eerder op je nieuwsbrief wordt ingeschreven. Bedenk ook dat je nieuwsbrief met die achtergrond ontvangen zal worden, zeker bij nieuwe lezers. Elke nieuwsbrief moet daarom van voldoende goed niveau zijn. Een misser zal je direct lezers gaan kosten.
Maak een nieuwsbrief per doelgroep
Pas je nieuwsbrief goed aan op je doelgroep. Heb je eigenlijk meerdere doelgroepen? Dan is het verstandig om je nieuwsbrief op te splitsen en op elke doelgroep apart toe te snijden. Als je nieuwsbrief je lezers niet echt aanspreekt, dan zullen ze de "unsubscribe" link al heel snel weten te vinden.
De onderwerpregel van de e-mail bepaalt het openen
De onderwerpregel is het eerste wat je lezers zien. En die gaat dus bepalen of ze je nieuwsbrief openen of niet. Ja, zo belangrijk is die onderwerpregel in je e-mail, die je in de kop van de nieuwsbrief rustig mag herhalen. Houd de kop kort, pakkend en vooral relevant voor je lezers. Gebruik de menselijke zwaktes, zoals bijvoorbeeld nieuwsgierigheid. Kweek urgentie om snel de rest te willen lezen. Of zorg voor een krachtige belofte om de aandacht mee te trekken. Het beste is om meerdere onderwerpregels te testen om te zien welk formaat het beste werkt voor jouw doelgroep.
Houd rekening met de zeer geringe tijd van de lezer
Dat je altijd voor een heldere en beknopte inhoud moet zorgen spreekt voor zichzelf. Je lezers hebben vaak weinig tijd, dat hoort erbij tegenwoordig. Dus houd de inhoud van je nieuwsbrief helder en vooral beknopt. Maak de nieuwsbrief skimbaar door het gebruik van korte alinea's, opsommingstekens en subkopjes. Dat zorgt ervoor dat mensen snel een indruk van de inhoud kunnen krijgen. Lever waarde voor je lezers door vooral relevante, liefst unieke informatie te verstrekken. En vermijd altijd te veel tekst om de leesbaarheid te vergroten.
Voorkom dat de saaiheid van je nieuwsbrief af druipt
Veel nieuwsbrieven zijn zo ongelofelijk saai. De saaiheid druipt er van af. En als het dan ook allemaal saaie reclame is, dan zal je nieuwsbrief een heel kort leven beschoren zijn.
Voeg zoveel mogelijk afbeeldingen aan je nieuwsbrief toe
Voeg daarom veel en verschillende visuele elementen toe, om de indruk van je nieuwsbrief verder te verbeteren. Gebruik veel aantrekkelijke afbeeldingen, teken- en schilderwerk, infographics of video's die je boodschap ondersteunen. Zorg ervoor dat je ontwerp responsief is. Dus maak dat het ontwerp goed wordt weergegeven op de verschillende apparaten, die tegenwoordig worden gebruikt. En test het altijd zelf even uit, voordat het in gebruik genomen wordt. Dat voorkomt verrassingen.
Zorg altijd voor een overtuigende call-to-action (CTA)
Een effectieve nieuwsbrief bevat natuurlijk een duidelijke en overtuigende call-to-action. Of het nu gaat om het lezen van een artikel, het downloaden van een online gids, of het doen van een aankoop, zorg ervoor dat je CTA tussen alle teksten goed opvalt en dat deze gemakkelijk te volgen is.
Zorg voor regelmaat bij het verzenden van je nieuwsbrief
Veel mensen waarderen regelmaat. Ze zien ook je nieuwsbrief graag op een vaste tijd tegemoet. Dus geef die lezers die kans. Zorg voor een consistent verzendschema. En natuurlijk houd je je aan deze planning. Denk goed na over de frequentie op basis van de behoeften van je doelgroep. Te vaak verzenden van een nieuwsbrief kan leiden tot afmeldingen, omdat men het niet bij kan benen, terwijl te weinig verzenden weer zal leiden tot verminderde betrokkenheid. De afweging voor het aantal te versturen nieuwsbrieven is dus van belang en zal vaak met testen gemaakt moeten worden.
Bepaal goed hoe je nieuwsbrief er uit gaat zien
Denk ook goed na over de verschijningsvorm. Wordt dat een e-mail? Of een e-mail waar een PDF of iets vergelijkbaars aan hangt? Moet het in tekst vorm of in HTML dat meer mogelijkheden biedt? Allemaal zaken waar je goed over na moet denken. Bedenk altijd dat uitstraling van het grootste belang is. Misschien nog wel meer dan de inhoud.