SibieSchrijft! helpt met veelzijdige tekstproducties kleine bedrijven, particulieren, stichtingen, verenigingen en vergelijkbaar, die over kwalitatief goede teksten willen beschikken, door haalbaar geprijsde producten te leveren. Deze tekstproducties verbeteren je zichtbaarheid, naamsbekendheid, omzet en groei.

dinsdag 2 januari 2024

Het is maar hoe je het zegt


ZELF TEKSTEN SCHRIJVEN | Het is maar hoe je het zegt



De "tone of voice" is belangrijk voor je merk


Hoe vind je de juiste toon?


Het vinden van de juiste "tone of voice" voor jouw merk (ook wel je "brand" voor de liefhebbers) is essentieel voor het opbouwen van een consistente en herkenbare identiteit. De tone of voice is gewoon  de manier waarop je met iedereen communiceert. En het bepaalt vooral het soort persoonlijkheid dat jouw merk uitdraagt. Of het daarbij nu gaat om je sociale media, om marketingmateriaal, over opnemen van de telefoon, het schrijven van een e-mail, je klantenservice, of alle andere vormen van communicatie, een consistente "tone of voice" zorgt voor een herkenbaar merk. Overigens is dat "tone of voice" natuurlijk weer typisch zo'n Engelstalig begrip,  dat ook in Nederland ingeburgerd is in de marketingwereld. En dat zich nu nauwelijks meer laat vertalen. Maar er zijn wel enkele stappen om de juiste "tone of voice" voor jouw merk te vinden.

1. Ken je doelgroep vóór het bepalen van je "tone of voice"

Bijna alles in de internetmarketing begint met het advies om je doelgroep te bepalen. Tot vervelens toe. Maar het is dan ook extreem belangrijk, want spreek je de verkeerde groep aan, dan kun je het net zo goed helemaal niet doen. Dus begrijp wie je doelgroep is en weet tot in detail wat hen aanspreekt. Analyseer hun demografie, interesses en gedrag. Een "tone of voice" die resoneert met je doelgroep zal leiden tot een zeer sterk merkimago. Het zorgt voor een betere connectie met potentiële klanten.

2. Definieer je merkwaarden vóór je "tone of voice"

Bepaal de kernwaarden van je brand. Is die brand formeel, informeel, speels, serieus, deskundig of toegankelijk? De "tone of voice" moet goed in lijn zijn met deze waarden. De identiteit van je merk moet er perfect in weerspiegelen.

3. Doe goed onderzoek naar de "tone of voice" van de concurrentie

Analyseer de "tone of voice" van je concurrenten in je branche, bijvoorbeeld in de kunstwereld. Hoe doen anderen het? Dat is niet alleen heel leerzaam, maar dit helpt ook om uniek te blijven en te voorkomen dat je roemloos in de massa ten onder gaat. Identificeer daarom welke elementen jou aanspreken. En overweeg hoe je een vergelijkbare stijl kunt aanpassen aan jouw brand.

4. Stel duidelijke richtlijnen op voor je eigen "tone of voice"

Ontwikkel duidelijke richtlijnen voor je "tone of voice," bijvoorbeeld in de vorm van een checklist. Die checklist bevat dan zaken als woordkeuze, te gebruiken zinsstructuur en de mate van formaliteit. Dit soort richtlijnen zorgen ervoor, dat alle medewerkers die betrokken zijn bij de communicatie van je brand met dezelfde stem spreken.

5. Test en evalueer constant of de "tone of voice" aanslaat

Experimenteer met verschillende tonen en evalueer regelmatig de reacties van je doelgroep. Analyseer welke stijl het beste bij je doelgroep aanslaat. En natuurlijk welke stem het beste past bij de kernboodschap van je merk. Wees niet bang om aanpassingen te doen op basis van feedback en prestaties. Meestal loont dat uiteindelijk wel. 

6. Pas je "tone of voice" aan op je platform

Kijk goed naar de specifieke kenmerken van het platform waarop je communiceert. De "tone of voice" op sociale media kan bijvoorbeeld informeler zijn dan de toon in een formeel persbericht. Pas je "tone of voice" eventueel aan om beter aan te sluiten bij de verwachtingen die leven in het betreffende kanaal.

7. Betrek je team bij je "tone of voice"

Communiceer je "tone-of-voice" richtlijnen op een goede manier naar je team. Zorg ervoor dat alle medewerkers die op enige wijze betrokken zijn bij communicatie, goed op de hoogte zijn van jouw gewenste stijl. Dit draagt bij aan consistentie in alle merkuitingen.

8. Wees altijd authentiek met je "tone of voice"

Authenticiteit is van groot belang in je communicatie. Wees jezelf en ga geen rol spelen. Je "tone of voice" moet overeenkomen met de echte persoonlijkheid van jouw merk. Vermijd te geforceerde of kunstmatig opgezette communicatiestijlen. Het effect zal zijn, dat het afbreuk zal gaan doen aan het vertrouwen van je consument.

9. Flexibiliteit is nodig voor je "tone of voice"

Houd er rekening mee dat de "tone of voice" met de tijd mee kan groeien. Het is belangrijk om flexibel te blijven. En om aanpassingen te maken, naarmate je merk groeit, de trends veranderen, en je doelgroep zich verder ontwikkelt. We leven in een dynamische, constant veranderende wereld en dat vraagt aanpassingsvermogen. En de noodzaak om aanpasbaar te zijn gaat ook gelden voor je "tone of voice."

Samenvattend

Het vinden van de juiste "tone of voice" is een continu proces dat steeds weer aandacht, onderzoek en waarschijnlijk aanpassingen vereist. Het uiteindelijke doel is om voor een unieke en herkenbare stem te zorgen. Een stem die je merk of brand positief onderscheidt in de markt en die een onuitwisbare indruk achterlaat bij je doelgroep.



Schrijf je liever toch niet zelf? Dat kan! Vraag dan wat de mogelijkheden zijn bij SibieSchrijft! om het tegen een zeer betaalbare prijs en soepele voorwaarden aan ons uit te besteden. Alle contactmogelijkheden vind je hier.