SibieSchrijft! helpt met veelzijdige tekstproducties kleine bedrijven, particulieren, stichtingen, verenigingen en vergelijkbaar, die over kwalitatief goede teksten willen beschikken, door haalbaar geprijsde producten te leveren. Deze tekstproducties verbeteren je zichtbaarheid, naamsbekendheid, omzet en groei.

woensdag 20 december 2023

Verhalen vertellen


ZELF TEKSTEN SCHRIJVEN | Verhalen vertellen



De stille kracht van het vertellen van verhalen 


Vertel jezelf geloofwaardig en je lezers betrokken


In de wereld van het schrijven van content en het verbeteren van de communicatie tussen schrijver en lezer, is het vertellen van verhalen in de loop der tijd een krachtig instrument gebleken. Het vertelde verhaal verhoogt de betrokkenheid van de lezers op een overtuigende manier. Dit vertellen van verhalen gaat voor ons brein veel verder, dan alleen het overbrengen van kale feiten naar een ander persoon. Het vertelde verhaal zorgt voor een emotionele verbinding. En juist die opgewekte emotie maakt de informatie interessant en zorgt dat deze informatie door de lezer onthouden wordt. Laten we eerst eens kijken hoe het vertellen van verhalen hieraan bijdraagt.

Verhalen slaan een emotionele brug

Het vertellen van verhalen heeft het vermogen om emoties op te roepen. Daarmee raakt je verhaal de lezers op een dieper niveau dan normaal gesproken. Het is belangrijk dat verhalen goed zijn opgebouwd. En die verhalen dienen vooral de nodige persoonlijke elementen te bevatten. En dan kunnen lezers zich gemakkelijk identificeren met de personages of situaties in het verhaal. Deze meer emotionele verbinding zorgt ervoor dat lezers meer betrokken en geïnteresseerd raken in de inhoud. En daarmee ook de feiten beter oppikken. 

Informatie in verhalende vorm is beter te onthouden

Mensen onthouden boeiende verhalen veel beter dan droge feiten. Door informatie in de vorm van een verhaal te presenteren, wordt het daardoor een stuk gemakkelijker voor lezers om de boodschap achter de feiten, inclusief de feiten zelf, te onthouden. Verhalen hebben een begin, een midden en een einde. Dit helpt bij het structureren van informatie. Die structuur dient voor het opzetten van een samenhangend verhaal. Precies zo'n verhaal dat dan weer gemakkelijker te onthouden is.

Verhalen moedigen activiteit bij de lezer aan

Verhalen vertellen moedigt activiteit bij de lezer aan. Dat komt, omdat de lezers worden meegesleept in de wereld van het verhaal. Die activiteit kan de vorm aannemen van het beantwoorden van vragen, het delen van de eigen ervaringen of zelfs het zelf vertellen van een verhaal in een commentaar. En door dat te doen zorgt de lezer ook nog eens voor meer teksten.  Dit noemen we "user-generated content." Het verhaal maakt de betrokkenheid los. En dat zorgt er weer voor dat lezers actief gaan deelnemen aan het gesprek.

Verhalen geven inspiratie en motivatie

Goede verhalen hebben vaak een element van inspiratie en motivatie in zich. Of het nu gaat om het overwinnen van moeilijke obstakels, het behalen van voor sommigen haast onhaalbare doelen of het leren van waardevolle levenslessen, verhalen kunnen lezers aanmoedigen om zelf ook actie te ondernemen. Dit kan leiden tot een langdurige betrokkenheid. Want goede verhalen kunnen de lezers motiveren om verder te gaan dan het passief consumeren van wat hen in de tekst wordt voorgeschoteld.

Verhalen benadrukken diversiteit en inclusiviteit

Verhalen kunnen een krachtig middel zijn om diversiteit en inclusiviteit te bevorderen. Punten waar tegenwoordig veel belang aan wordt gehecht. Door verschillende perspectieven en achtergronden in je verhalen op te nemen, kunnen alle groepen lezers zich vertegenwoordigd voelen. Het werken met verhalen kan iedereen aanmoedigen om de wereld vanuit verschillende standpunten te bekijken. Dit kan bijdragen aan een breder scala van betrokken lezers.

Authenticiteit en geloofwaardigheid worden bevorderd

Authentieke verhalen wekken geloofwaardigheid op. Lezers waarderen oprechtheid en echtheid. Wanneer jouw verhalen deze elementen bevatten, verhoogt dit de betrokkenheid van de lezer. Dit is vooral belangrijk in een tijd waarin consumenten steeds kritischer zijn geworden. Geloofwaardigheid is belangrijk als je wilt verkopen of een andere actie van de lezer wilt. Zonder geloofwaardigheid zal dat heel lastig worden. 

Verhalen vertellen samengevat

Kortom, verhalen vertellen biedt ons een krachtige manier om de betrokkenheid van lezers te vergroten. Door emoties bij de lezer op te roepen, informatie gedenkwaardig te maken en lezers actief te betrekken, wordt verhalen vertellen een essentieel instrument in de gereedschapskist van de content makers. Het vermogen van verhalen om een brug te slaan tussen feitelijke informatie en pure emotie, maakt die verhalen onmisbaar in ons streven naar diepe, zinvollere verbindingen tussen de schrijver en zijn of haar publiek.