SibieSchrijft! helpt met veelzijdige tekstproducties kleine bedrijven, particulieren, stichtingen, verenigingen en vergelijkbaar, die over kwalitatief goede teksten willen beschikken, door haalbaar geprijsde producten te leveren. Deze tekstproducties verbeteren je zichtbaarheid, naamsbekendheid, omzet en groei.

woensdag 20 december 2023

Creatieve contentmarketing concepten


 

ZELF TEKSTEN SCHRIJVEN | Creatieve contentmarketing concepten



Werkende strategieën voor kleine bedrijven


Een gebaand pad naar online succes


In de grotendeels gedigitaliseerde wereld van vandaag is online aanwezigheid van groot belang voor het succes van kleine bedrijven. Een doordachte content marketingstrategie, al dan niet in combinatie met andere marketingkanalen ter ondersteuning, kan het verschil maken tussen opgemerkt worden door potentiële klanten of om verloren te gaan in alle digitale ruis. Dus alle reden om eens te kijken naar een achttal effectieve content marketingstrategieën die zijn toegesneden op kleine bedrijven.


1. Ga je in je doelgroep verdiepen voor je ook maar iets anders doet

Voordat je begint met het creëren van wat voor contentvorm dan ook, is het cruciaal om door en door te begrijpen wie nu eigenlijk jouw doelgroep is. Breng hun behoeften, uitdagingen en interesses in kaart en pas daar je beleid op aan. Alleen door een gedetailleerd beeld van je ideale klant te hebben, kun je gerichte en relevante content produceren. Content die aansluit bij de wensen van je doelgroep. En dat kan best nog wel eens verrassende uitkomsten opleveren.


2. Ga verhalen vertellen om jouw content te versterken

Mensen houden van verhalen. Gebruik het vertellen van verhalen om een soort van emotionele verbinding met de in kaart gebrachte doelgroep op te bouwen. Vertel die doelgroep het verhaal van jezelf, van je bedrijf, de mensen achter het bedrijf en de impact die je hebt op je klanten. Zorg voor duidelijk authentieke verhalen. Dergelijke verhalen kunnen vertrouwen opbouwen. En die verhalen zullen jouw klanten aan je merk binden.


3. Maak gebruik van een contentkalender

Voorspelbaarheid en regelmaat zijn de sleutels tot succesvolle contentmarketing. Stel daarom een contentkalender op. Een dergelijke kalender laat goed zien wat we wanneer gaan plaatsen om welke doelgroep te voeden. De contentkalender helpt ons om georganiseerd te blijven. Volgen van de kalender zal ervoor zorgen dat je regelmatig waardevolle inhoud deelt met je doelgroep. Plan je berichten vooruit. Houd rekening met relevante data en gebeurtenissen, bijvoorbeeld door een zogenaamde inhaakkalender *)1 aan je contentkalender te koppelen. Het is even een klusje, maar het is wel lonend. 


4. Zorg voor multimediale content 

Zorg voor een scala aan verschillende contentformaten om verschillende doelgroepen op hun eigen manier aan te spreken. Denk daarbij aan blogposts, video's, infographics, podcasts en nog tientallen andere mogelijkheden. Mensen consumeren informatie nu eenmaal op verschillende, vaak persoonlijke manieren. Door een mix van media te gebruiken, vergroot je je bereik aanzienlijk en de verschillende kanalen die je gaat gebruiken, kun je elkaar prima laten versterken.


5. SEO-optimalisatie is belangrijk, maar niet zaligmakend

Zorg ervoor dat je content zoekmachinevriendelijk is. Gebruik relevante zoekwoorden in je teksten en optimaliseer je website voor zoekmachines. Dit kost je wat tijd maar verder niets. Maar dat wel kan helpen om beter gevonden te worden door potentiële klanten wanneer ze online zoeken. Maar verwacht hier geen wonderen van, als je naast SEO geen gebruik maakt van andere kanalen. De concurrentie is moordend. 


6. Zorg voor de nodige interactie met je publiek 

Stimuleer betrokkenheid door te reageren op opmerkingen, vragen en feedback van je publiek op sociale media en andere platforms. Het opbouwen van een community rond je merk kan de loyaliteit vergroten. Daarnaast kan de terugkoppeling die je er uit kunt halen, hele waardevolle inzichten voor je opleveren.


7. Zorg voor samenwerkingen en partnerschappen 

Overweeg samenwerkingen met andere kleine bedrijven of influencers in jouw branche. Dit kan je zichtbaarheid vergroten en je kunt wellicht nieuwe doelgroepen bereiken. Het samen ontwikkelen van content vormen (zogenaamde co-creatie) van content kan ook waardevolle samenwerkingen opleveren, waarbij verschillende partijen elkaar kunnen versterken.


8. Meet en analyseer je resultaten 

Gebruik analytische hulpmiddelen om de prestaties van je content te kunnen meten. Leer wat wel en vooral ook wat niet werkt. Pas je marketingstrategie aan op basis van wat je ontdekt hebt. Je begrijpt daarmee dan beter welke content het meest effectief is bij het aantrekken en behouden van je doelgroep.


Conclusie

Een goed doordachte content marketingstrategie is een investering in de groei van je kleine bedrijf. Door je volledig, maar ook uitsluitend te richten op je doelgroep, boeiende verhalen te vertellen en consistent waardevolle inhoud te leveren, kun je je online aanwezigheid voor die doelgroep versterken. Je kunt succesvol concurreren in de digitale wereld. Neem de tijd om je strategie te plannen en aan te passen op basis van feedback en resultaten. De kracht van contentmarketing voor kleine bedrijven ligt in de langdurige relaties die je daarmee kunt opbouwen met je publiek.


*)1 Een inhaakkalender bevat allerlei speciale dagen. Bijvoorbeeld de dag van de kroket, de slagroomdag, de dag van de hypnose, de badeenddag, de bubbelbaddag en dergelijke. Via Google zijn er meerdere van deze kalenders te vinden en op te halen. 




Schrijf je liever toch niet zelf? Dat kan! Vraag dan wat de mogelijkheden zijn bij SibieSchrijft! om het tegen een zeer betaalbare prijs en soepele voorwaarden aan ons uit te besteden. Alle contactmogelijkheden vind je hier.