ZELF TEKSTEN SCHRIJVEN | Krachtige kopregel creaties
10 tips voor het creëren van effectieve kopregels
Het belang van goede kopregels
Titels en kopregels spelen een doorslaggevende rol in het trekken van de aandacht van bezoekers en het beïnvloeden van hun beslissing om jouw artikel al dan niet te gaan lezen. Trekt de kopregel geen aandacht, dan is de kans dat de rest van je artikel gelezen wordt eigenlijk wel te verwaarlozen. Een krachtige kopregel werkt als een directe uitnodiging. Een uitnodiging die binnen een fractie van een seconde de nieuwsgierigheid van je lezer prikkelt. En die daarmee je lezer aanspoort om verder te gaan lezen. Wil je enkele tips voor het creëren van pakkende en effectieve kopregels? Hier komen er een tiental:
1. Wees beknopt en specifiek
Een goede kopregel is kort. En ondanks de geringe lengte toch "to the point." Vermijd vanwege die lengte overmatig gebruik van woorden. Focus met de beschikbare woorden op de kern van je boodschap. Geef de lezer toch een duidelijk beeld, van wat ze in de rest van je tekst kunnen verwachten.
2. Gebruik krachtige woorden
Woorden hebben kracht. Het gebruik van krachtige en positieve woorden zal de aandacht van je lezers trekken. Denk bij sterke woorden bijvoorbeeld aan "ontdek", "unieke", "verbluffend", "geheime", "essentieel" of "onthullend." Dit zijn typisch woorden die de nieuwsgierigheid van je lezer opwekken. En die nieuwsgierigheid stimuleert je lezer om vooral verder te lezen.
3. Creëer een gevoel van urgentie bij je lezer
Als je je lezers het gevoel geeft dat ze iets belangrijks zullen missen als ze je artikel nu niet direct lezen, vergroot je daarmee de kans dat ze toch nog doorklikken. Gebruik woorden als "nu", "direct", "laatste kans" of "spoedig" om een gevoel van urgentie te creëren.
4. Speel in op de emotie van je lezer
Bijna alle mensen reageren sterk op emoties. Een kopregel die emoties oproept, zoals angst, nieuwsgierigheid, verbazing, vreugde of bezorgdheid, zal meer aandacht trekken dan een kopregel die je lezer verder koud laat. Identificeer de emotie die het beste past bij je artikel. En zorg dan dat die emotie opgewekt wordt in je kopregel.
5. Maak de kopregel een beetje uniek
Vermijd clichés. Altijd. Clichés zijn vervelend en irritant. Zorg ervoor dat je kopregel zich in meerdere opzichten onderscheidt van die saaie kopregels van anderen. Een unieke draai of een originele invalshoek kan je titel al opvallend maken. En dat opvallen zal toch echt moeten, temidden van de duizenden andere berichten die je lezer op zich af ziet komen.
Er moet een hele goede reden zijn om juist jouw bericht te selecteren en dat te gaan lezen. Dus zorg daarvoor.
6. Test verschillende varianten van je kopregel
Soms is het moeilijk of helemaal niet te voorspellen welke kopregel het beste zal presteren. Experimenteer daarom met verschillende formuleringen. Analyseer welke kopregel het meest effectief is. Dit kan bijvoorbeeld worden gedaan door A/B-testen *)1 op sociale media of op je website. Op het internet zijn volop handleidingen voor A/B testen te vinden.
7. Houd rekening met zoekwoorden
Als je kopregel relevant is voor zoekopdrachten, vergroot je de kans dat je artikel door een zoekmachine wordt gevonden. Neem relevante zoekwoorden altijd op in je titel. Maar nog belangrijker is, dat de kopregel nog steeds natuurlijk en aantrekkelijk klinkt in de richting van je lezer. Want die lezer is wel degene die straks zaken met jou moet gaan doen.
8. Wees eerlijk en accuraat
Een sensationele titel die in het geheel niet overeenkomt met de inhoud van je artikel zal je lezers teleurstellen. En dat zal zeker hun vertrouwen schaden. Zorg ervoor dat je kopregel een nauwkeurige weerspiegeling is van wat je lezers van je kunnen verwachten. Voorkom hun teleurstelling op dat punt. Een klant die zich bedot voelt, zal niet snel meer bij je gaan kopen.
9. Houd je kopregel lekker leesbaar
Kies een lettertype en een formaat voor je kopregel dat gemakkelijk te lezen is. Vermijd overmatig gebruik van hoofdletters. Voorkom altijd ingewikkelde zinsconstructies. Een korte, duidelijke en vooral goed leesbare kopregel is essentieel voor een effectieve communicatie tussen jou en je klant. Dus help die klant daarbij.
10. Vraag om betrokkenheid door je lezers vragen te stellen
Een kopregel kan ook een vraag bevatten. Een vraag zal namelijk de betrokkenheid stimuleren. Mensen zijn van nature nu eenmaal nieuwsgierig. Ze zullen bij het lezen van een vraag eerder doorklikken om het antwoord te ontdekken.
Samenvattend
Door deze tips te volgen, kun je pakkende en effectieve kopregels creëren die de aandacht van je lezers vasthouden en hen aanmoedigen om verder te lezen. Experimenteer en blijf je aanpak aanpassen op basis van de reacties die je van je doelgroep krijgt. Door dat consequent te doen, zul je steeds beter worden in het maken van krachtige kopregels.
*)1 A/B testen wil zeggen dat je de helft van je lezers de ene vorm van de tekst geeft en de andere helft een gewijzigde vorm. Na afloop kijk je waar de belangstelling het grootste was. Vaak moet je dit proces een aantal keren herhalen.