ZELF TEKSTEN SCHRIJVEN | Is SEO-optimalisatie nog van belang?
De impact op zoekmachine ranking
Inleiding SEO
In het tijdperk van digitale dominantie is het voor bedrijven van doorslaggevend belang om online aanwezig te zijn. Een van de sleutelfactoren voor online succes is de zichtbaarheid in zoekmachines. SEO-optimalisatie, ofwel voluit geschreven Search Engine Optimization, is de praktijk die bedrijven zou helpen om hun online aanwezigheid te vergroten en een hogere positie in zoekmachine ranking *) 1 te behalen.
Maar is SEO dan nog wel zo zaligmakend?
Toch past er een kanttekening bij deze halleluja verhalen. Want heel veel sites lijken als twee druppels water op elkaar. Die gebruiken allemaal SEO op dezelfde manier. Het gevecht om de top verandert niet als iedereen even sterk is op dezelfde wapens. Eigenlijk is er maar één SEO tip die echt onder alle omstandigheden werkt en dat is: "Wees anders."
Resultaten op het punt van SEO zijn onvoorspelbaar. Simpelweg omdat de behaalde resultaten van veel te veel factoren afhankelijk zijn. Niet alleen zijn de factoren niet allemaal bekend, maar ook de mate waarin die factoren een rol spelen is dat niet. SEO is daardoor meer gokwerk dan de wetenschap waar het wel eens voor wordt uitgemaakt.
En de opkomst van AI-technieken maakt het probleem nog groter. De zoekmachines van Google en de bijbehorende robots maken driftig gebruik van AI-technieken. Maar ook de adverteerders zitten niet stil. AI-gestuurde schrijfrobots maken duizenden websites aan, gevuld met herschreven informatie die van andere, vaak succesvolle websites is gehaald. Of mag je gestolen zeggen? Het ligt er erg dicht bij. Dat heeft tot bizar gevolg dat deze ene AI-robot artikelen maakt om een andere AI-robot te bedotten. In feite maakt deze ontwikkeling veel zoekresultaten van Google volkomen waardeloos. En elke inspanning om iets aan SEO te doen vrij ridicuul.
En het maakt de investering van tijd en geld in SEO-optimalisatie tot een vrij zinloze onderneming. Nee, kwaad kan het inzetten SEO ook niet zolang de investering in tijd, geld en mentale energie binnen de perken blijft.
Maar wordt vooral geen deel van de massa. Helaas zal dat bij het gebruik van de aanbevolen SEO tools en technieken vaak wel het geval zijn. Maar goed, laten we gewapend met deze kennis eens gaan kijken hoe er in het algemeen nog wel tegen SEO-optimalisatie wordt aangekeken.
Wat verstaan we onder SEO-optimalisatie?
SEO-optimalisatie is het gebruik van een verzameling technieken, die zich richten op het verbeteren van de zichtbaarheid van een website in organische zoekresultaten *)2 van zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo. Het doel van SEO-optimalisatie is om de relevantie en autoriteit van een website te vergroten. Zoekmachines gaan geoptimaliseerde sites als het goed is, als waardevoller beschouwen. Het gevolg is dat zoekmachines deze sites hoger in de zoekresultaten gaan plaatsen. Daarbij geldt eigenlijk dat als je niet in de top 10 zit, dat het geen zin heeft. Normaal gesproken kijken mensen bij de eerste paar zoekresultaten. Verder kijkt niemand, tenzij hij of zij echt niet kan vinden wat hij of zij zoekt. Ook weer, je scoort alleen als je echt anders bent dan de rest.
Belangrijkste elementen van SEO-optimalisatie
Er zijn enkele standaardaanbevelingen. Het kan geen kwaad om er rekening mee te houden. Doe je niets dan zul je in elk geval ergens in de achterhoede terecht gaan komen. Maar er is geen enkele garantie dat dit niet gebeurt als je wél iets doet. Het is typisch iets van "Baat het niet, het schaadt ook niet." Of je dat de investering van veel geld waard is, is iets dat je zelf zult moeten bepalen.
Zoekwoord-onderzoek is belangrijk, maar durf ook af te wijken
Het identificeren van relevante zoekwoorden die aansluiten bij de inhoud van de website en het zoekgedrag van gebruikers is belangrijk. Er bestaat de nodige software, ondermeer van Google zelf, waarmee je kunt zien welke trefwoorden veel gebruikt worden. Dat kan gemakkelijk in de honderdduizenden lopen. Je zult dus andere zoekwoorden moeten gebruiken dan hier aanbevolen worden.
On-page optimalisatie speelt een belangrijke rol
On-page optimalisatie is het inrichten van een webpagina zodat die aan alle eisen voldoet om gemakkelijk gevonden te kunnen worden. Het optimaliseren van individuele pagina's op de website, waaronder het gebruik van relevante zoekwoorden in titels, meta-beschrijvingen, URL's en content. Zorg wel dat de tekst een beetje lekker leesbaar blijft voor de allerbelangrijkste partij, de klant. Die klant schiet er bij alle verbetering van de vindbaarheid van de pagina nog wel eens flink bij in. Het belangrijkste aspect om tot zaken te komen is, dat die klant overtuigt raakt van het feit dat je iets voor hem kunt betekenen. Hij of zij zal zich niet laten overtuigen door het feit dat hij of zij op één pagina tientallen keren hetzelfde trefwoord tegenkomt. Integendeel waarschijnlijk.
Technische optimalisatie is een constant proces
Het verbeteren van de technische aspecten van een website, zoals laadsnelheid, mobiele optimalisatie, en het gebruik van sitemaps *)3 zijn in feite vanzelfsprekende zaken die je webdesigner al geregeld heeft vóór de oplevering van je website.
Het is zoiets als vragen om wielen bij een auto die je koopt.
Linkbuilding helpt je enorm om gevonden te worden
Het krijgen van kwalitatieve inkomende links naar je website om de autoriteit te vergroten wordt linkbuilding genoemd. Dit is pure theorie. Een bedrijf met een website met voldoende autoriteit om hier iets voor je website te betekenen zal een vermogen vragen voor een dergelijke link. Dit is uitsluitend binnen het bereik van de grote jongens op de online markt met hele diepe zakken.
Content creatie is niet iets, dat je zomaar eventjes doet
Het regelmatig publiceren van hoogwaardige en relevante content om je website actueel en informatief te houden noemen we content creatie. Doe je daar niet aan, dan zal je website al snel in het niets verdwijnen. Doe je het wel aan content creatie, dan heb je in elk geval een kleine kans dat je website zichtbaar wordt. Maar dan moet je ook nog heel wat andere zaken regelen.
Het effect van hoge zoekmachine rankings
Verhoogde zichtbaarheid
Door SEO-optimalisatie ontstaat er een kleine kans dat een website wordt weergegeven wanneer gebruikers gerelateerde zoekopdrachten uitvoeren. Dit resulteert in een verhoogde zichtbaarheid van het merk of de organisatie. Sowieso gaan alle gekochte advertenties nog even voordringen. Staat de eerste pagina van Google al vol met betaalde advertenties, begin er dan maar helemaal niet aan. Je zult er niet tussen komen, hoeveel geld je er ook aan verspilt.
Verbeterde gebruikerservaring
Technische optimalisaties dragen bij aan een snellere laadtijd en een betere gebruikerservaring, wat de kans vergroot dat bezoekers langer op je website blijven. Dit is waar, maar maakt een site niet beter vindbaar. Omgekeerd wordt een site nog slechter vindbaar als je de gebruikerservaring niet goed regelt.
Betere conversieratio's geven je meer klanten
Geoptimaliseerde pagina's met relevante content en een duidelijke call-to-action kunnen leiden tot een verbeterde conversieratio, omdat bezoekers worden aangemoedigd om gewenste acties te ondernemen. Je zult je bezoekers wel iets goeds moeten bieden willen ze dat doen, want bijna iedereen heeft er slechte ervaringen mee.
Toegenomen autoriteit opbouwen voor je website is belangrijk
Door middel van bovengenoemde linkbuilding en consistente, kwalitatieve content creatie kan een website haar autoriteit opbouwen, waardoor zoekmachines deze site als een betrouwbare bron gaan beschouwen. Op zich is dat waar, maar het kost een vermogen om het geregeld te krijgen en voor het doorsnee bedrijf is het financieel onhaalbaar.
Meetbare resultaten kunnen je zekerheid geven
Met behulp van tools, zoals Google Analytics kunnen bedrijven de prestaties van hun website volgen en meten, waardoor die bedrijven inzicht krijgen in het succes van hun SEO-inspanningen.
Conclusie van de specialisten
SEO-optimalisatie is een onmisbaar onderdeel geworden van de digitale marketingstrategie van elk bedrijf dat online succes nastreeft. Door de juiste praktijken toe te passen, kunnen bedrijven niet alleen hun zichtbaarheid vergroten, maar ook het vertrouwen van zoekmachines winnen. En daardoor uiteindelijk een hogere positie in zoekresultaten bereiken. Het is een voortdurend evoluerend proces dat zich aanpast aan veranderingen in de algoritmes van de zoekmachines en het gedrag van de gebruikers. Investeren in SEO-optimalisatie is het investeren in de groei en duurzaamheid van jouw online aanwezigheid.
Onze conclusie
Doe wat basale zaken en laat de rest voor wat het is. SEO is heel veel inspanning en moeite niet meer waard en de mogelijke opbrengst weegt in de verste verte niet meer op tegen de kosten. Werk dan desnoods met betaalde advertenties. Dat werkt in elk geval al kan ook dat een dure grap worden.
*)1 De positie waarop je site in de resultaten van een zoekopdracht in Google terecht komt. Sta je bijvoorbeeld op de tweede plaats, dan heb je ranking 2.
*)2 Organische zoekresultaten worden geleverd door de plek die je krijgt in een zoekmachine, maar die niet via betaalde advertenties is gekocht. Kopen van resultaten is vrij gebruikelijk tegenwoordig.
*)3 Een sitemap is een soort inhoudsopgave van een website in een taal die de zoekmachine gemakkelijk begrijpt.