ZELF TEKSTEN SCHRIJVEN | Kwalitatieve content
Het opvallend grote belang voor online succes
Inleiding content die aan de opdracht voldoet
Internet groeit snel. Heel erg snel. En dan niet alleen in aantallen websites en webpagina's, maar ook qua aantal gebruikers. En niet in de laatste plaats qua technische mogelijkheden. De innovaties volgen elkaar in een razend tempo op en het is voor een kleine zelfstandige, zoals bijvoorbeeld een kunstenaar, steeds problematischer om nog een plekje te vinden op dat overvolle internet. En dan ook nog een plekje dat door anderen, bij voorkeur je klanten, te vinden is.
Tussen de overdaad aan aanbod op het internet en de social media is het buitengewoon lastig om nog gevonden te worden. Er zijn vele manieren waarmee je proberen kunt dat toch voor elkaar te krijgen. De meest gebruikte technieken zijn op zich niet echt moeilijk om zelf te doen.
Beter zijn dan een ander? Je zult wel moeten
Maar wat wel moeilijk is, is om het beter en vooral effectiever te doen dan een ander. En ook die ander zit natuurlijk niet stil. Sinds het midden van de negentiger jaren van de vorige eeuw is er een groot aantal hypes gekomen en vrijwel altijd weer gegaan, die allemaal als doel hadden om online gevonden te worden in al die drukte. Sommigen hypes werkten tijdelijk. Dat waren vooral de "Wordt snel rijk" hypes. Van meer realistische technieken om klanten te vinden heeft een groot deel het wel overleefd, maar het blijft zaak om het juiste gebruik van die technieken te maken en geen wonderen van één bepaalde techniek of aanpak te verwachten. Alleen de juiste cocktail van methoden en technieken op het gebied van internetmarketing zal je een realistische kans geven. En welke techniek dat is? Dat is helaas helemaal aan jezelf om uit te zoeken. Dat is persoonlijk. En dat kost tijd. Veel tijd. Uitbesteden is ook een optie, maar in veel gevallen een dure grap. En je kunt bijna alles zelf.
Werken met "content"
Eén van de vrij tijdloze manieren om aandacht te krijgen op het internet is het maken van zogenaamde "content." Dat is een raar woord. "Content" is letterlijk te vertalen tot "inhoud" en content is in feite gewoon alles wat we maar op het internet kunnen zetten. Sites over internetmarketing weten vaak tientallen soorten content te noemen en het aantal nieuwe mogelijkheden groeit door allerlei innovaties nog met de dag.
Die content is niet te verwarren met speciale verkoop tekst, de zogenaamde "copy" die door een speciale "copywriter" wordt geschreven. Content is in de basis gewoon pure informatie over je vakgebied. Het is algemeen bruikbare informatie. Zonder overdreven reclame, maar wel zo opgezet dat jij je eigen visie daarin herkenbaar door laat klinken. Want vooral jouw eigen visie op je vakgebied kan je onderscheiden van de rest.
Is content dan echt de hoeksteen? De steen der wijzen?
Volgens vele internetadviseurs is kwalitatieve content uitgegroeid tot de hoeksteen voor online succes. Of je nu een bedrijf runt, een blog beheert, of jezelf promoot als merk, het produceren van hoogwaardige content is cruciaal voor het aantrekken en behouden van een doelgroep. Die bewering is op zich niet onwaar, maar er is meer nodig. Content is belangrijk. Maar het is ook niet meer dan één van de vele mogelijkheden tot promotie die beschikbaar zijn. Alleen met het schrijven van content ben je er nog niet. Er zijn nogal wat meer zaken waar je mee te maken krijgt.
Het wonder van de vindbaarheid
Eén van de wonderen die door velen van content worden verwacht is de vindbaarheid op Google. De bekende of beruchte wereld van het gratis(!) gevonden worden. Er is natuurlijk ook daar weer een probleem. Ben je kunstenaar? Dan zijn er in Nederland naar schatting nog 350.000 andere kunstenaars die allemaal graag willen wat jij ook wilt, namelijk: Gevonden worden, verkopen en daarna geleidelijk aan steeds meer verkopen.
En dan graag gratis gevonden worden, dus via zogenaamd "organisch verkeer" )*1, zoals dat heet.
Maar helaas! Dat gaat ook alleen via Google niet (meer) lukken. Velen beseffen dat heel goed en zij gaan over tot schrijven voor zoekmachineoptimalisatie(SEO). Ga er maar even van uit dat van die 350.000 kunstenaars minimaal de helft dat doet. Op dezelfde manier en met dezelfde trucjes. Dan sta je nog steeds met het aantal inwoners van Leiden en omgeving, te dringen om via jouw SEO inspanningen gevonden te worden. Maar ja, doe je niets, dan voelt dat ook niet goed.
Wat meer over zoekmachineoptimalisatie (SEO)
Kwalitatieve content is essentieel voor een effectieve zoekmachineoptimalisatie. Zoekmachines (Engels: Search engines,) zoals Google en Bing waarderen inhoud die relevant, informatief en goed geschreven is. Door regelmatig hoogwaardige content te produceren, verbeter je je online zichtbaarheid en vergroot je de kans dat je website hoger wordt gerangschikt in de resultaten van een zoekopdracht in Google. Dit leidt tot meer organisch verkeer, wat op zijn beurt de theoretische kans op conversies verhoogt. Ongeveer zoals het kopen van een staatslot de kans op miljonair worden vergroot. Nee, ook met zoekmachineoptimalisatie zul je geen dranghekken voor jouw atelier nodig hebben om alle klanten buiten de deur te houden. De boa's die orde moeten houden kunnen thuis blijven.
Betrokkenheid van de doelgroep verhogen
Kwalitatieve content moet heel boeiend en vooral relevant voor de doelgroep zijn. Zo niet, dat gaat die doelgroep linea recta naar de concurrent om te zien of die wel boeiende dingen schrijft. En het maakt niet veel uit of het nu gaat om blogberichten, sociale media-updates, video's of andere vormen van content. Zolang het waarde toevoegt aan het leven van jouw lezers of kijkers, zal het hun betrokkenheid vergroten.
Een betrokken doelgroep is meer geneigd om te reageren, je content te delen en er over te praten met anderen. En dat is wel iets wat de online aanwezigheid van een merk (en dat merk ben je als kunstenaar natuurlijk zelf) versterkt. Wel moet die doelgroep van het bestaan van je content afweten, willen ze het gaan lezen. En daar zijn natuurlijk ook technieken voor.
Ga je geloofwaardigheid en het vertrouwen van anderen vergroten
En als we toch de aandacht van de lezer hebben, dan kan hoogwaardige content bijdragen aan de geloofwaardigheid van een merk. Wanneer een bedrijf of een ZZP'er consistente, waardevolle informatie deelt, bouwt hij/zij of het bedrijf vertrouwen op bij de doelgroep. Vertrouwen is essentieel voor het vasthouden van klanten. En nog meer bij het constant aan willen trekken van nieuwe klanten. Consumenten kiezen eerder voor een merk dat als betrouwbaar wordt beschouwd. Hoe ze dat beoordelen is nogal wisselend. Maar er zijn tientallen technieken om daar invloed op uit te oefenen.
Social Media Marketing
Kwalitatieve content vormt de kern van succesvolle social media marketing. Of het nu gaat om boeiende posts, informatieve infographics of pakkende video's, goed geproduceerde content vergroot minimaal de kans dat deze wordt gedeeld. In theorie kan die content ook nog viraal gaan, maar ook dat is een pure toevalstreffer. Social media kan als het goed gedaan wordt, fungeren als een betrekkelijk krachtig distributiekanaal voor content en kan de zichtbaarheid van een merk vergroten. Met sociaal media alleen zal je schoorsteen echt niet gaan roken. Zeker niet als je vertrouwd op één kanaal.
Conversieoptimalisatie
Hoogwaardige content is niet alleen gericht op het aantrekken van bezoekers, maar ook op het converteren )*2 van deze bezoekers naar klanten. Ofwel leads )*3, zoals de echte kenner dan roept. Goed doordachte, informatieve content kan het besluitvormingsproces van de consument beïnvloeden en hen aanmoedigen om actie te ondernemen, zoals het kopen van een product of het invullen van een formulier. Dat is zeker waar. Maar we blijven met één probleem zitten: Hoe vindt die mogelijke klant onze content? Ja, onze klanten kennen we en kunnen we op hoogte houden. Maar nieuwe klanten? Waar gaan we die vinden? Dat is onderwerp van een ander artikel.
Conclusie kwalitatieve content
In een wereld die steeds meer wordt gedomineerd door digitale interactie tussen vragers (klanten) en aanbieders (jij), is het produceren van kwalitatieve content van vitaal belang. Zelfs om maar een kans op online succes te krijgen. Of die kans iets oplevert hangt van heel veel nevenfactoren af. Je content heeft een directe invloed op zoekmachineoptimalisatie, betrokkenheid van de doelgroep, geloofwaardigheid van jou en je producten, social media marketing en conversieoptimalisatie.
Door te investeren in hoogwaardige content investeer je in de groei en duurzaamheid van je online aanwezigheid. Het is niet alleen een strategie om klanten te werven. Het is puur een noodzaak in de dynamische wereld van het internet.
De rol van SibieSchrijft!
We kunnen samen met jou een plan opstellen om jou en je bedrijf van hoogwaardige content te voorzien en te helpen om je contentmarketing in te zetten om je bekendheid te vergroten en je omzet op te voeren. Dat kan een eenmalige actie zijn waarbij we jouw situatie analyseren en met een advies en stappenplan komen, waarna je zelf aan de gang gaat, maar we kunnen ook met een zekere regelmaat content voor je produceren die je onder je eigen naam kunt gebruiken.
Vraag rustig gratis en vrijblijvend inlichtingen op vragen@sibieschrijft.nl
)*1 Organische verkeer kun je zien als het ontvangen van bezoekers op je website, die jou gevonden hebben via een zoekmachine zoals Google, Yahoo of Bing. Dus niet via links of advertenties etc.
)*2 Converteren is het omzetten van bezoekers in betalende klanten. Het proces zelf heet conversie.
)*3 Leads zijn bezoekers die al een aankoop overwegen. Half-overtuigde bezoekers, zeg maar.