ZELF TEKSTEN SCHRIJVEN | Krachtige "calls to action" maken
Hoe helpen we de in onze tekst gestrande lezer
Waarom de lezer eigenlijk hulp hard nodig heeft
Stel, jouw lezer is aan het einde van je tekst die je voor hem of haar geschreven had, aangekomen. En vraagt zich vervolgens af: "Wat nu?" Of zoals ze in het dorp waar ik vandaan kom zeiden: " 'Wat nu gezongen', zei de koster, want de kerk stond in brand." Het is aan de schrijver van het verhaal om de tekst om de lezer met dit dilemma uit de brand te helpen. En dat doe je door de lezer gewoon te vertellen welke volgende stap genomen moet worden. En omdat we willen dat die lezer gericht iets gaat doen, maken we een zogenaamde "call to action" (in de literatuur vaak afgekort tot "CTA").
Zet de lezer maar rustig aan het werk met je CTA
Het schrijven van effectieve call to action teksten is een belangrijk aspect van al je marketing en communicatie-inspanningen. Of je nu een aarzelende websitebezoeker wilt aansporen om een product te kopen, om zich op je nieuwsbrief te abonneren of om een ander formulier in te vullen, de kracht waarmee jou CTA geformuleerd is, kan het verschil maken tussen een verdere actieve betrokkenheid en aan de andere kant een volledige passiviteit. Laten we daarom maar eens gaan kijken hoe je krachtige en overtuigende CTA-teksten kunt samenstellen.
1. Wees vooral duidelijk en beknopt in je CTA
Een effectieve CTA moet vooral duidelijk én toch beknopt zijn. Vermijd hier elke vorm van vaag taalgebruik. Wees direct in wat je van de lezer verwacht. Gebruik actieve woorden die de lezer direct aanzetten tot het nemen van actie. Denk aan "Koop nu," "Meld je nu aan," of "Ontvang de gratis proefversie."
2. Creëer in je CTA een gevoel van urgentie
Voeg een gevoel van urgentie toe aan je CTA. Dit werkt om de respons te verhogen. Woorden als "Alleen deze week kopen met 20% korting," of "Beperkte voorraad beschikbaar," moedigen lezers aan om onmiddellijk actie te ondernemen. Wakker de "angst" aan om de boot te missen. FOMO (Fear Of Missing Out) is een sterke motivator, omdat mensen bang zijn iets mis te lopen dat de buurman misschien wel krijgt. Hele loterijen draaien op dit principe.
3. Focus met je CTA constant op de voordelen
Laat de lezer weten welke voordelen ze zullen behalen door op je CTA te klikken. Of het nu gaat om kostenbesparingen, tijdwinst of exclusieve toegang tot een afgeschermd deel van je website, maak de lezers duidelijk wat de meerwaarde is van het uitvoeren van de door jou gewenste actie.
4. Maak je call-to-action zo persoonlijk mogelijk
Gebruik persoonlijke voornaamwoorden zoals "jouw" en "jij" om voor een directe connectie met je lezer te zorgen. Dit maakt jouw CTA persoonlijker. En het versterkt een gevoel van betrokkenheid bij je lezer.
5. Test verschillende varianten van je CTA
Voer A/B-tests uit om te bepalen welke CTA het beste presteert. Probeer variaties in tekst, kleur, grootte en plaatsing op de pagina om te kunnen ontdekken wat het meest effectief is voor jouw doelgroep. Testen kan veel werk zijn, maar het kan ook zeer lonend zijn.
6. Maak een CTA van krachtige actie woorden
Gebruik sterke actie woorden in je CTA, die je lezers direct aanzetten tot handelen. Enkele voorbeelden zijn: "Ontdek," "Probeer," "Ervaar," "Ontvang," en "Start."
7. Zorg voor de nodige contrasten met je overige tekst
Zorg ervoor dat je CTA visueel opvalt ten opzichte van de rest van je content op je pagina. Gebruik opvallende kleuren, die passen bij het ontwerp van je website. Maar zorg tegelijkertijd dat die kleuren goed de aandacht van je CTA trekken.
8. Vermijd vooral jargon en veel te complexe taal in je CTA
Houd je taal die je gebruikt eenvoudig en begrijpelijk. Vermijd jargon en voorkom veel te complexe zinnen. Die zullen je lezer af gaan schrikken. Een eenvoudige, duidelijke boodschap is essentieel voor een effectieve CTA.
9. Laat je CTA sterk inspelen op emoties
Probeer emoties aan te spreken, die al leven bij je doelgroep. Of het nu gaat om het creëren van nieuwsgierigheid, het opwekken van enthousiasme, of het aanwakkeren van verlangen, het aanspreken van emoties kan de betrokkenheid van je lezers sterk vergroten. Een CTA ontwerpen op basis van emoties is zeker de moeite waard.
10. Zorg altijd en overal voor een consistente boodschap
Houd de boodschap van je CTA consistent met de rest van de content op je pagina. Een consistente boodschap zorgt voor herkenbaarheid, geloofwaardigheid en het vooral zo belangrijke vertrouwen bij je lezer.
Tot slot
Door deze principes toe te passen, kun je CTA-teksten schrijven die niet alleen opvallen, maar ook daadwerkelijk de nodige conversies genereren. Vergeet niet regelmatig te testen of je CTA nog voldoet en om je aanpak aan te passen op basis van de reacties en het gedrag van je doelgroep.