ZELF TEKSTEN SCHRIJVEN | Contentmarketing
Van business naar business (B2B) contentmarketing
Relevantie en waarde bij B2B marketing
In de wereld van B2B *)1 -marketing verandert de aanpak voortdurend om maar aan te sluiten op de nieuwe trends. Snelheid is geboden om maar relevant te blijven. Maar contentmarketing blijkt desondanks een krachtig instrument te zijn om succesvolle relaties op te bouwen en je zakelijke doelstellingen te helpen behalen. Contentmarketing in een B2B-context verschilt op bepaalde aspecten van B2C*)2 -marketing. We richting ons hier namelijk op het bereiken en aanspreken van professionals en bedrijfsbeslissers. En die reageren anders dan een particulier. Laten we eens kijken wat er aan de aanpak moet veranderen.
1. Begrijp je doelgroep en hun behoeften goed
In B2B-contentmarketing draait alles om het volledig begrijpen van je doelgroep en het beschikken over achtergrondinformatie. Wie zijn de besluitvormers in de organisaties waarmee je wilt communiceren? Wat zijn hun uitdagingen, hun doelen en behoeften? Een diepgaand begrip van je doelgroep stelt je in staat om content te maken, die deze beslissers aanspreekt. De content moet met name waardevol zijn voor hun zakelijke besluitvorming.
2. Bied informatie die "problemen" van de doelgroep oplost
B2B-klanten zijn vaak op zoek naar oplossingen. En dan gaat het om specifieke zakelijke problemen. Maak dus content die gericht is op het oplossen daarvan. En zorg dat je content vooral praktische inzichten biedt, die zonder moeilijke vertaalslagen te gebruiken zijn. Whitepapers, casestudies en hoe-doe-je-gidsen kunnen uitstekende formaten zijn om diepgaande informatie te verstrekken, die toch snel en gemakkelijk toegankelijk is.
3. Laat je eigen leiderschap in de business duidelijk zien
Positioneer je bedrijf als een expert en de leider in je branche. Publiceer regelmatig inhoud die laat zien dat je bovengemiddeld op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen, trends en innovaties. Die content kan variëren van opinieartikelen tot webinars en interviews met experts binnen je organisatie.
4. Gebruik diverse content formaten, die elkaar bij voorkeur ondersteunen
B2B-professionals consumeren content op verschillende manieren. Zorg ervoor dat je daarom een diverse reeks content formaten gebruikt, waaronder geschreven artikelen, video's, infographics en podcasts. Hierdoor kun je je boodschap op verschillende platforms en kanalen verspreiden. En zorg er ook voor, dat de diverse kanalen elkaar gaan ondersteunen.
5. Optimaliseer voor zoekmachines (SEO)
Zorg er altijd voor dat je content geoptimaliseerd is voor zoekmachines. B2B-inkopers beginnen nu eenmaal vaak hun zoektocht online. Het is daarom essentieel dat jouw content daar online gemakkelijk te vinden is. Gebruik relevante zoekwoorden en optimaliseer meta-informatie *)3 om de vindbaarheid te vergroten. In de praktijk zal het aankopen van advertentieruimte bij de zoekmachine waarschijnlijk wel nodig zijn, om op een zichtbare plaats terecht te komen. SEO is typisch een aanpak voor de zeer lange termijn.
6. Werk ook bij B2B met een gepersonaliseerde aanpak
Personalisatie, dus klantgegevens gebruiken in content, is een krachtige tool in de B2B-contentmarketing. Pas je content zo persoonlijk mogelijk aan op basis van de industrie, functie of specifieke uitdagingen van je lezer. Dit vergroot de relevantie voor je lezer en vergroot de kans dat je boodschap met je lezer resoneert.
7. Meet en optimaliseer constant om bij te blijven
Analyseer de prestaties van je content regelmatig. Kijk naar kengetallen, zoals betrokkenheid, conversieratio's en de leads*)4 die gegenereerd worden door specifieke content. Gebruik deze inzichten om je strategie voortdurend te optimaliseren en aan te passen aan de snel veranderende behoeften van je doelgroep.
Conclusie
B2B-contentmarketing is een krachtige benadering om relaties op te bouwen, geloofwaardigheid te realiseren en uiteindelijk jouw zakelijke doelen te bereiken. Door de behoeften van je doelgroep centraal te stellen, door waardevolle informatie te bieden en een consistente, boeiende aanwezigheid op het internet vast te houden, kun je een strategie ontwikkelen die de nodige impact heeft en resulteert in waardevolle connecties en zakelijk succes.
*)1 B2B wordt gebruikt om aan te geven dat het hier een bedrijf betreft dat aan andere bedrijven levert.
*)2 B2C wordt gebruikt om aan te geven dat het hier een bedrijf betreft dat direct aan consumenten levert.
*)3 Meta-informatie zijn stuurgegevens voor het sturen van de robots van zoekmachines.
*)4 Een lead is een bezoeker die bijna besloten heeft om tot klant worden over te gaan.