SibieSchrijft! helpt met veelzijdige tekstproducties kleine bedrijven, particulieren, stichtingen, verenigingen en vergelijkbaar, die over kwalitatief goede teksten willen beschikken, door haalbaar geprijsde producten te leveren. Deze tekstproducties verbeteren je zichtbaarheid, naamsbekendheid, omzet en groei.

maandag 25 december 2023

Het hoe en waarom van content audits


ZELF TEKSTEN SCHRIJVEN | Het hoe en waarom van content audits 



Orde scheppen in de digitale chaos


Waarom je je tuin niet moet laten overwoekeren

In de snel veranderende en groeiende wereld van de digitale content lijkt het beheren van een website  veel op het onderhoud van een flinke tuin. Als je in die tuin niet regelmatig snoeit en planten vervangt, overwoekert het onkruid uiteindelijk alles. En dat geldt ook bij je website. Ook daar kan de wildgroei van informatie de oorspronkelijke structuur gewoon overwoekeren en min of meer teniet doen. Alleen, in plaats van met snoeien zoals in de tuin, beginnen we bij een website met een content audit *)1 . Een dergelijke audit is essentieel voor bedrijven die streven naar een heldere, relevante en doelgerichte online aanwezigheid. Laten we eens een paar redenen bekijken om een dergelijke content audit te organiseren.

 1. Een content audit zorgt dat je website relevant blijft

In de dynamische digitale omgeving veranderen de hypes, trends, marktdynamiek en niet te vergeten de behoeften van onze doelgroepen voortdurend. Het lijkt soms wel of het tempo van verandering steeds hoger komt te liggen. En dan komt onze content audit als heel nuttig om de hoek kijken. Een content audit helpt je om te beoordelen of jouw huidige content nog steeds relevant is. Een content audit voorkomt dat inmiddels verouderd geraakte informatie die gewoon weg kan, onopgemerkt blijft. En het zorgt ervoor dat je boodschap die je over wilt brengen nog altijd aansluit bij de huidige verwachtingen van je publiek.

2. Een content audit heeft voordelen voor SEO-optimalisatie

Zoekmachines waarderen nu eenmaal frisse en vooral relevante content. De robots van de zoekmachines worden steeds slimmer en kunnen uitstekend het kaf van het koren scheiden. Door regelmatig een audit op je website te doen, kun je de té ver verouderde pagina's verwijderen, andere minder verouderde pagina's wat bijwerken en mogelijk iets uitbreiden, ontbrekende metatags *)2 toevoegen en eigenlijk je algehele SEO-strategie versterken. Dit alles kan leiden tot een betere zichtbaarheid van je website in de zoekresultaten. En een hoge vermelding is nu eenmaal van groot belang voor het aantrekken van organisch verkeer. Maar SEO blijft lastig en een weerbarstige materie. Want je bent zeker niet de enige die zijn website voor SEO optimaliseert.

3. Een content audit geeft een verbetering van de gebruikerservaring

Een rommelige website kan bezoekers heel snel ontmoedigen. En dan zijn die bezoekers in no-time weer vertrokken. Een content audit geeft je het nodige inzicht in de gebruiksvriendelijkheid van je website. Door de onnodige pagina's te verwijderen en de navigatiestructuur te verbeteren (en dat moet zeker na klachten van je bezoekers), ga je zorgen voor een soepeler en meer aangename gebruikerservaring.

4. Een content audit bevordert je eigen efficiëntie

Tijd is geld en dat geldt ook in de wereld van het content beheer. Door regelmatig je content na te lopen, voorkom je dat je tijd en middelen verspilt aan het onderhouden van irrelevante, ineffectieve of op een andere manier waardeloos geworden pagina's. Een content audit zorgt ervoor dat je team (of jijzelf) zich richt op wat nu eigenlijk echt belangrijk is.

Hoe voer je nu eigenlijk een content audit uit?

1. Inventariseer je content 

Begin met het maken van een gedetailleerde inventaris van al je digitale content. Je digitale content omvat blogposts, product pagina's, landingspagina's, video's en nog tientallen varianten daar tussen in. Gebruik bij je onderzoek tools, zoals Google analytics om inzicht te krijgen in de prestaties van elke pagina.

2. Analyseer de prestaties van je webpagina's

Duik diep in de analytics. Welke pagina's trekken het meeste verkeer? Welke pagina's hebben de hoogste conversieratio's? Begrijp goed waarom bepaalde content heel goed presteert en andere content helemaal niet of maar nauwelijks. Deze inzichten helpen je bij het bepalen van de waarde van elke pagina.

3. Beoordeel de kwaliteit van je website

Kwaliteit is net zo belangrijk als kwantiteit. Beoordeel of je content up-to-date is, aansluit bij je merkidentiteit en relevant is voor je doelgroep. Verwijder alles dat niet meer past bij je huidige strategie of je doelgroep. Of werk het zodanig bij dat het weer wat passender wordt. 

4. Organiseer en maak weer een plan voor het wijzigen van je website

Maak een contentkalender op basis van je bevindingen. Bepaal welke pagina's moeten worden verwijderd, welke pagina's bijgewerkt moeten worden en waar nieuwe content bij nodig is. Een gestructureerde planning helpt je bij deze best wel omvangrijke taak. 

5. Neem de nodige veranderingen onder handen

Zodra je een duidelijk plan hebt, neem je de noodzakelijke veranderingen onder handen. Verwijder de overbodige pagina's,  let op het aanpassen van links naar verwijderde pagina's toe, werk alle content waar nodig bij en voeg nieuwe content toe volgens je contentkalender. Leg je bezoekers, maar vooral je regelmatige bezoekers, goed uit wat er aan de hand is en wat het voordeel van de wijzigingen straks voor hen is. 

Tot slot

Een dergelijke content audit is zeker geen eenmalige gebeurtenis. Zie het maar eerder als een regelmatig terugkerend proces. Je moet het regelmatig herhalen. Door dit concept te omarmen, houd je je digitale tuin gezond, fraai bloeiend en beslist aantrekkelijk voor je bezoekers. Een regelmatige content audit is de sleutel tot het handhaven van een effectieve online aanwezigheid in die steeds sneller veranderende wereld van de digitale content.


*)1 Een audit is een diepgravend onderzoek naar de kwaliteit van iets, in dit geval een website

*)2 Metatags zijn onzichtbare trefwoorden voor je website. Oorspronkelijke bedoeld voor het sturen van de robots van zoekmachines, maar tegenwoordig minder van belang omdat er te veel misbruik van wordt gemaakt. 



Schrijf je liever toch niet zelf? Dat kan! Vraag dan wat de mogelijkheden zijn bij SibieSchrijft! om het tegen een zeer betaalbare prijs en soepele voorwaarden aan ons uit te besteden. Alle contactmogelijkheden vind je hier.