SibieSchrijft! helpt met veelzijdige tekstproducties kleine bedrijven, particulieren, stichtingen, verenigingen en vergelijkbaar, die over kwalitatief goede teksten willen beschikken, door haalbaar geprijsde producten te leveren. Deze tekstproducties verbeteren je zichtbaarheid, naamsbekendheid, omzet en groei.

maandag 25 december 2023

Geen confectie content, maar op maat gemaakt


ZELF TEKSTEN SCHRIJVEN | Geen confectie content, maar op maat gemaakt




Ieder mens is anders en stelt eigen eisen



Jij moet je content aanpassen aan je klanten. Nooit andersom


Het aanpassen van content aan de verschillende doelgroepen die interessant voor jou zijn is een heel belangrijk aspect bij het opzetten van een effectieve communicatie tussen jou en je lezers. Je geeft hiermee aan je lezers aan, dat je ziet en erkent dat ze verschillende mensen zijn. Dat je verschillende mensen ziet, met verschillende behoeften, interesses en niveaus van kennis en begrip. Maar hoe maak je netjes en verantwoordelijk een dergelijk onderscheid tussen die verschillende mensen? Laten we eens kijken wat we kunnen doen om die aanpassing aan de diverse doelgroepen gemakkelijker te maken.

De start is altijd met een doelgroep analyse

Bepaal allereerst welke doelgroepen je zelf ziet. Misschien komen er nog bij, misschien moet je gevonden groepen nog splitsen, maar daar komen we vanzelf wel achter. 

Begin daarna altijd met het zo goed mogelijk begrijpen van je gevonden doelgroep(en). Probeer zoveel mogelijk demografische kenmerken te vinden en te identificeren. Dat zijn bijvoorbeeld de leeftijdsgroep, het geslacht, de woonlocatie, het opleidingsniveau en het beroep dat uitgeoefend wordt. Voor veel doelgroepen zijn er ook op internet wel kant en klare analyses te vinden, maar let wel op of ze goed bij jou passen. Ze zijn vaak op de Amerikaanse markt gemaakt en die is heel anders dan de Europese. Google weet veel wat de mogelijkheden betreft. Leg je bevindingen goed vast. Want je analyses ga je straks bij het schrijven van je content nog hard nodig hebben. 

Pas je toon en stijl aan aan de doelgroep

Pas de toon en stijl van je content aan op basis van de kenmerken van je doelgroep. Een informele en vriendelijke toon zal bijvoorbeeld geschikt zijn voor een jonger publiek. Bij een zakelijke doelgroep is duidelijk een wat formelere benadering nodig. Een verkeerde stijl kiezen kan er voor zorgen dat je je doelgroep uiteindelijk toch niet bereikt, omdat je stijl niet herkend wordt.

Voorkom het gebruik van vakjargon

Vermijd het overmatig gebruik van vakjargon. Zeker als je doelgroep nog niet vertrouwd is met specifieke termen. Als je content gericht is op professionals in een bepaalde industrie, kan het daar juist heel belangrijk zijn om relevante vaktaal te gebruiken. Dat maakt jouw verhaal voor hen herkenbaarder en je wordt niet als een outsider gezien. Maar mensen die niet tot de doelgroep behoren zullen er weinig tot niets van begrijpen.

Gebruik veel visuele elementen om een aantrekkelijk geheel te krijgen

Gebruik zo veel mogelijk afbeeldingen, video's en grafieken die aantrekkelijk zijn voor je doelgroep. Overweeg of er culturele aspecten of visuele voorkeuren zijn, die het begrip van jouw boodschap kunnen beïnvloeden.

De keuze van het juiste kanaal speelt een rol

Selecteer de juiste communicatiekanalen op basis van waar jouw doelgroep het meest actief is. Jongere doelgroepen zijn mogelijk meer te vinden op bepaalde sociale media, terwijl zakelijke professionals meer belangstelling zullen hebben voor e-mails of whitepapers en face-to-face benadering.

Zorg voor aanpassing aan de culturele diversiteit

Als je een internationaal publiek hebt, houd dan goed rekening met culturele verschillen. Vermijd content die in bepaalde kringen mogelijk als beledigend of ongepast kan worden beschouwd. Het is sowieso aan te raden om onderwerpen als politiek en religie te laten voor wat ze zijn en ze niet te gaan behandelen. Het zal namelijk gegarandeerd tot heftige discussies leiden.

Let op je niveau qua detail en complexiteit

Stem de diepgang van de informatie af op het kennisniveau van je doelgroep. Een algemeen publiek heeft misschien behoefte aan meer uitleg. Ook het taalgebruik zal eenvoudiger moeten zijn. Experts zijn juist op zoek naar diepgaandere informatie en gaan wat ingewikkelder terminologie niet uit de weg. Ook hier dus weer: Pas je aan aan je doelgroep.

Probeer de nodige feedback te krijgen

Verzamel waar mogelijk feedback vanuit je doelgroep. En doe daar dan ook iets mee. Pas je content  aan op wat je gevonden of ontdekt hebt. Kijk goed naar de reacties, vragen en suggesties die je op je content krijgt. Het helpt jou om je content continu te verbeteren.

Samenvattend

Het succes van een goede aanpassing van je content ligt in je vermogen om begrip te tonen en goed rekening te houden met de behoeften van je publiek. Door flexibel te zijn en rekening te houden met diverse doelgroepen, vergroot je de effectiviteit van je communicatie en bouw je een sterker en steeds meer betrokken publiek op.




Schrijf je liever toch niet zelf? Dat kan! Vraag dan wat de mogelijkheden zijn bij SibieSchrijft! om het tegen een zeer betaalbare prijs en soepele voorwaarden aan ons uit te besteden. Alle contactmogelijkheden vind je hier.