SibieSchrijft! helpt met veelzijdige tekstproducties kleine bedrijven, particulieren, stichtingen, verenigingen en vergelijkbaar, die over kwalitatief goede teksten willen beschikken, door haalbaar geprijsde producten te leveren. Deze tekstproducties verbeteren je zichtbaarheid, naamsbekendheid, omzet en groei.

maandag 25 december 2023

Een contentkalender is een krachtige hulp


ZELF TEKSTEN SCHRIJVEN |  Een contentkalender is een krachtige hulp



Een systematische opbouw van je content is altijd aan te raden


Een contentkalender is met Excel etc. gemakkelijk te maken

Een contentkalender is een document in een kalenderformaat, waarin je informatie opneemt over je content, de manier waarop je het gaat verspreiden en wat de eventuele onderlinge verbanden zijn. Je kunt daarvoor in je contentkalender vermelden wat je wilt gaan plaatsen (eventueel in een soort  campagnevorm), wanneer je het plaatst, waar het over zal gaan, welk kanaal je gaat gebruiken en naar welke personen of doelgroepen je je content gaat verspreiden. Werk je in teamverband? Dan kun je vaak aangeven wie het aanspreekpunt in je team is. Dit aanspreekpunt is ook verantwoordelijk voor de creatie van de content. Ook de status is een belangrijk punt. Op zich klinkt het bezit van een dergelijke contentkalender op het eerste gezicht best wel handig, nietwaar?  Maar de contentkalender heeft een nadeel. Het invullen kost veel tijd en aandacht en het dreigt er dus al snel bij in te schieten. Een contentkalender kost echt discipline, maar dat verdient zich wel dubbel en dwars terug. Bekijk eerst goed hoe je een contentkalender kunt invullen. Misschien moet je het invullen en bijhouden wel direct in de kalender zelf opnemen, want dan kom je dat in elk geval steeds weer tegen. 

De tijdshorizon voor je contentkalender is belangrijk

Denk er over na hoe vaak je je content wilt verspreiden, hoe gedetailleerd (details kosten tijd) wil je alles plannen en hoe ver wil je alles vooruit plannen? (Een plan veroudert vaak snel.) Maar een content planning geeft je wel een lekker houvast. Tien jaar geleden kende niemand het begrip "content" en dus laat staan een "contentkalender." Een contentkalender is inmiddels een essentieel hulpmiddel geworden in de wereld van de contentmarketing en -productie. De kalender heeft zich min of meer als een strategisch document ontwikkeld dat de planning en organisatie van alle content activiteiten van een organisatie in kaart brengt. En dat over een bepaalde toekomstige periode. Deze kalender is voor veel bedrijven van doorslaggevend belang geworden voor het stroomlijnen van hun content productie. De kalender zorgt voor het waarborgen van consistentie en relevantie in de communicatie met het publiek. Hier volgen een paar voorbeelden van de mogelijkheden.

Belangrijk voor een strategisch opgezette planning

De strategische planning is een globale indeling op een hoog niveau met weinig details. Onder dit niveau vinden we mogelijk nog een indeling van onze content, bijvoorbeeld per product. Of per doelgroep. Misschien zelfs per geografisch gebied. Net wat je wilt en wat handig voor je is. Een strategische contentkalender biedt een overzicht van de geplande content op lange termijn en moet dus naadloos aanpassen aan de doelstellingen van de organisatie. Door ver vooruit te plannen, kunnen marketeers content ontwikkelen die past bij feestdagen, de seizoenen, ontwikkelende trends en de bredere marketingstrategie. Wel zijn deze plannen vaak vrij globaal en niet gedetailleerd. Maar dat komt vanzelf wel naarmate het moment van realisatie gaat naderen

Consistentie bij branding van bedrijf en merk

Het handhaven van een consistente merkidentiteit is van vitaal belang. Een contentkalender helpt bij het plannen van content die consistent is met de merkboodschap, onze waarden en visuele opbouw. Deze punten versterken de herkenning van het merk. Het herhalingseffect dat hierdoor ontstaat bouwt vertrouwen op bij het publiek.

Vergroting van de efficiëntie bij de content productie

Door de content productie vooraf te plannen, kan er efficiënter gewerkt worden door individuele makers en teams. Schrijvers, ontwerpers en andere betrokkenen kunnen hun werkzaamheden daarmee beter coördineren en gemakkelijker de deadlines halen. Planning van de productie voorkomt veel last-minute stress. Goede planning zorgt er ook voor dat de content van hoge kwaliteit is, omdat er ook alle ruimte is voor reviewing en dergelijke kwaliteitscontroles.

Geeft mogelijkheden voor coördinatie en promotie over meerdere kanalen heen

Organisaties verspreiden hun content vaak over verschillende kanalen, zoals sociale media, blogs, nieuwsbrieven en meer. Een contentkalender helpt bij het coördineren van deze inspanningen, zodat de boodschap consistent is en optimaal afgestemd op elk kanaal. Daarnaast kunnen de verschillende kanalen elkaar uitstekend ondersteunen, waardoor niet alleen die individuele prestaties van elk stuk content toe kunnen nemen, maar ook de prestaties van het geheel, bijvoorbeeld een complete campagne. 

Een plan geeft inzicht in content prestaties

Door het gebruik van een contentkalender kunnen teams gemakkelijker de prestaties van hun content evalueren. Analytische gegevens kunnen dan worden gekoppeld aan geplande content, waardoor marketeers inzicht krijgen in wat werkt en wat niet. Dit stelt hen in staat om hun strategieën te optimaliseren voor betere resultaten. De combinatie van planning en terugkoppeling kan heel sterk zijn. 

De flexibiliteit van de contentkalender is van groot belang

Hoewel het plannen van content belangrijk is, moet een goede contentkalender ook veel flexibiliteit bieden. Marktsituaties kunnen steeds opnieuw veranderen. Trends en hypes komen en gaan. En dat doen ze in een steeds hoger tempo. En het is en blijft dan essentieel om daar snel op te kunnen reageren. Een goed opgezette contentkalender kan ruimte bieden voor last-minute aanpassingen en nieuwe ontwikkelingen. Overigens zijn er via Google vele voorbeelden van contentkalenders te vinden en vaak gratis te downloaden. Het opzetten van een contentkalender is daarmee meer een kwestie van investeren in tijd dan in geld. 

Een verbeterde teamcommunicatie en onderlinge samenwerking

Een contentkalender dient als een gedeelde bron met de basis voor het hele content team. Een contentkalender verbetert de communicatie en samenwerking tussen verschillende afdelingen, waardoor iedereen op dezelfde lijn zit wat betreft de content strategie, de planning en de realisatie.

Samenvatting contentkalender

Goed beschouwd is een contentkalender een krachtig instrument, dat de organisatie van de content productie stroomlijnt, de efficiëntie bij het maken verhoogt en stevig bijdraagt aan het behalen van de overkoepelende marketingdoelen. De contentkalender is een onmisbare schakel voor moderne organisaties die streven naar effectieve en samenhangende contentmarketing. Heb je al een contentkalender gemaakt? Nee? Wacht er dan niet te lang mee.




Schrijf je liever toch niet zelf? Dat kan! Vraag dan wat de mogelijkheden zijn bij SibieSchrijft! om het tegen een zeer betaalbare prijs en soepele voorwaarden aan ons uit te besteden. Alle contactmogelijkheden vind je hier.