ZELF TEKSTEN SCHRIJVEN | De mobiel verdringt het computerscherm
De eisen van de zoekmachines veranderen mee
Let op de gebruikerservaring op mobiele apparaten
Mobielvriendelijke content heeft een aanzienlijke impact op zoekmachineoptimalisatie (SEO) gekregen. Tegenwoordig is het een zwaarwegend aspect van digitale marketingstrategieën. Met de nog steeds groeiende dominantie van mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets, is het heel belangrijk geworden voor websites om zich daar aan aan te passen. De gebruikerservaring op deze apparaten is toch vaak heel anders dan op de computer. Eens zien waar we op letten moeten.
Verbeter de gebruikerservaring voor mobiel gebruik
Mobielvriendelijke websites bieden een betere gebruikerservaring (De "UX" zeggen de kenners) voor bezoekers, die via mobiele apparaten toegang krijgen tot de inhoud van je site. Gebruikers kunnen dan makkelijker navigeren op hun mobiel, beter de tekst lezen en ook interactie hebben met je website. Dit leidt tot een hogere tevredenheid van je bezoekers. En dat resulteert dan weer in langere verblijftijden van je bezoeker op je website. Zoekmachines, zoals Google, geven de voorkeur aan websites die een positieve gebruikerservaring bieden. Die websites belonen de zoekmachines vaak met een wat hogere rangschikking in hun zoekresultaten.
Zogenaamde mobile-first indexing wordt steeds belangrijker
Google is overgeschakeld naar zogenaamde mobile-first indexering. Dit betekent, dat de mobiele versie van een website als de voornaamste versie wordt beschouwd, bij het beoordelen en rangschikken van de inhoud. Als een website niet mobielvriendelijk is, kan dit leiden tot een lagere ranking in de zoekresultaten. En dat geldt ook voor zoekopdrachten die via een desktop worden uitgevoerd.
Wat is de invloed op SEO-rangschikkingen
Mobielvriendelijkheid is een officiële factor voor het berekenen van de ranking geworden in de algoritmen van zoekmachines. Google beloont mobielvriendelijke websites met hogere posities in de zoekresultaten. Dit betekent dat websites die geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten meer zichtbaarheid krijgen en daardoor meer organisch verkeer zouden kunnen genereren.
De lagere bouncepercentages worden als positief gezien
Mobielvriendelijke websites hebben vaak lagere bouncepercentages, Een bounce is een bezoeker die maar een fractie van een seconde op je website doorbrengt, meestal omdat de bezoeker direct ziet dat hij of zij verkeerd zit. Hoe langer iemand op je website zit, hoe beter het is. Als bezoekers lang blijven is dat een teken dat bezoekers makkelijk over de website kunnen navigeren en de gewenste informatie kunnen vinden. Een teken voor kwaliteit, volgens de zoekmachine. Een lager percentage aan bounces wordt over het algemeen als positief beschouwd door zoekmachines, omdat het suggereert dat de inhoud relevant is voor de zoekopdracht.
Snellere laadtijden
Mobielvriendelijke websites zijn vaak geoptimaliseerd voor snelheid, wat essentieel is voor een positieve gebruikerservaring op mobiele apparaten. Snelle laadtijden dragen niet alleen bij aan een betere rangschikking in zoekmachines, maar ze verminderen ook de kans op gebruikersfrustratie en bezoekers die er al snel vandoor gaan.
Lokale zoekoptimalisatie
Mobiele zoekopdrachten zijn vaak lokaal gericht. Mobielvriendelijke websites spelen daardoor een cruciale rol in lokale SEO. Dat speelt natuurlijk vooral voor bedrijven die afhankelijk zijn van lokale klanten. Een mobielvriendelijke website kan daarmee bijdragen aan een betere zichtbaarheid in lokale zoekresultaten.
Samenvattend
Het optimaliseren van content voor mobiele apparaten is verplicht geworden. Het is een noodzaak geworden. Het is essentieel voor een effectieve SEO-strategie geworden. Mobielvriendelijke websites hebben niet alleen een positieve invloed op de gebruikerservaring, maar ook op de rangschikking in zoekmachines. En dat kan uiteindelijk resulteren in meer verkeer, betrokkenheid en conversies voor een website.