ZELF TEKSTEN SCHRIJVEN | Je merkstem is van groot belang
Het imago van je merk is mede afhankelijk van je merkstem
Een goed imago van je merk is heel belangrijk voor je omzet
Een consistente merkstem (*1 in je content is van essentieel belang voor het opbouwen en handhaven van een sterk merkimago en daarmee voor het realiseren van een goede omzet. Maar wat is een merkstem dan wel? Je merkstem is de unieke manier waarop jouw merk communiceert met de buitenwereld. En dan zowel in geschreven als in gesproken vorm. Het gaat er daarbij niet alleen om WAT er gezegd wordt, maar ook om HOE het gezegd wordt. Maar wat moet je daar voor doen? Een paar punten:
Zorg voor optimale herkenbaarheid met je merkstem
Een consistente merkstem zorgt voor een goede herkenbaarheid door klanten en mogelijke klanten. Wanneer consumenten steeds dezelfde toon, stijl en woordkeuze ervaren als ze jouw merk tegenkomen, zullen ze het merk makkelijker herkennen. En dat werkt zelfs als het logo niet eens zichtbaar is. Dit draagt bij aan het opbouwen van eens stuk vertrouwen in jou en je merk.
Vertrouwen opbouwen met je merkstem
Consistentie in de merkstem draagt bij aan het opbouwen van vertrouwen bij je doelgroep. Wanneer een merk betrouwbaar en voorspelbaar is in zijn communicatie, voelen consumenten zich er comfortabeler bij. Ze gaan eerder over tot een actie. En als ze dat doen, zullen ze zich meer op hun gemak voelen.
Eenheid in boodschappen is van belang
Een consistente merkstem helpt bij het overbrengen van een uniforme boodschap over verschillende kanalen en platforms. Of het nu gaat om social media, blogs, advertenties of e-mails, een uniforme merkstem zorgt ervoor dat alle communicatie naadloos samenwerkt om de imago verder te versterken.
Gebruik van meerdere verschillende kanalen zorgt dat je opvalt
In een wereld vol concurrerende merken is het gebruik van meerdere kanalen cruciaal. Een unieke merkstem onderscheidt je merk in positieve zin van je concurrentie. Het stelt je merk in staat om op te vallen. En opvallen is van belang om een blijvende indruk achter te laten bij je consumenten.
Emotionele verbinding is van belang voor je omzet
Consistente merkcommunicatie creƫert een emotionele verbinding met je consumenten. Door een consistente toon en stijl in al je communicatievormen te handhaven, kan een merk emoties op gaan roepen en het zal een diepere band opbouwen met je doelgroep.
Je merkstem bevordert langdurige betrokkenheid
Een merk dat consistent is in zijn communicatie, moedigt langdurige betrokkenheid aan. Consumenten die een consistente merkervaring hebben, zijn veel eerder geneigd om terug te komen en weer herhaalaankopen te doen.
Zorg voor flexibiliteit in je boodschappen
Hoewel consistentie heel belangrijk is, betekent het nog niet, dat een merk niet flexibel kan zijn. Een consistente merkstem biedt een basis, maar er moet ook ruimte zijn voor aanpassingen om in te spelen op specifieke gebeurtenissen, trends of veranderingen in de markt. Want veranderingen gaan al snel komen in deze tijd. Gegarandeerd.
Samenvattend
Kortom, een consistente merkstem is een waardevol hulpmiddel voor je merk om je identiteit te definiƫren, je te onderscheiden van de concurrenten en een langdurige relatie op te bouwen met je doelgroep. Het is een waardevolle investering in de opbouw van een sterk merkimago en het vergroten van je merkloyaliteit.
(*1 Een merkstem is de unieke zakelijke persoonlijkheid die je in al je communicatie uitdraagt. Het geeft je bedrijf een unieke stem, zodat je klanten je niet met anderen verwarren.