ZELF TEKSTEN SCHRIJVEN | Eersteklas e-mailmarketing
Dit is een krachtig instrument om mensen te bereiken
Het is ook zeer geschikt voor ondersteuning van conversie
E-mailmarketing is een van de krachtigste instrumenten voor bedrijven om hun doelgroep te bereiken. Je kunt je doelgroep op een eenvoudige manier bij jou en je bedrijf betrekken. En e-mail is een goed medium om mogelijke klanten te converteren, ofwel van een mogelijke klant een daadwerkelijke klant te maken. Het is dan wel van groot belang om enkele richtlijnen te volgen om ervoor te zorgen dat je e-mailcampagnes effectief zijn. En heel belangrijk: Dat ze niet als ongewenst worden beschouwd. Laten we eens een setje richtlijnen bekijken.
De toestemming die je hebt van de ontvanger is doorslaggevend
Verzamel alleen maar e-mailadressen van mensen die expliciet hebben ingestemd met het ontvangen van communicatie van jouw bedrijf. Dit zorgt niet alleen voor de juiste naleving van privacywetgeving, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), maar het garandeert ook, dat je berichten worden ontvangen door mensen die echt geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt.
Zorg voor segmentatie van de doelgroep
Verdeel je e-maillijst in gerichte delen. Deze zogenaamde segmentatie kan op basis van demografische gegevens, aankoopgeschiedenis of andere relevante criteria voor onderverdeling van je e-mail bestanden. Door deze segmentatie kun je beter gerichte en gepersonaliseerde content versturen. En dat zal de betrokkenheid en conversieratio's aanzienlijk verhogen.
Zorg voor personalisatie van je content
Gebruik altijd de naam van de ontvanger in de aanhef en soms ook in de onderwerpregel. Pas je content aan op basis van hun interesses en gedrag. Personalisatie verhoogt de relevantie van je e-mails, waardoor de kans aanzienlijk groter wordt dat ontvangers er iets mee gaan doen.
Zorg voor een zogenaamd responsief ontwerp in verband met mobiel gebruik
Zorg ervoor dat je e-mails geoptimaliseerd zijn voor verschillende apparaten. Tegenwoordig zijn dat vooral smartphones en tablets. Een zogenaamd responsief ontwerp, (dit is een ontwerp dat zich aanpast aan het apparaat waar je de content op bekijkt) garandeert dat je boodschap helder en aantrekkelijk wordt weergegeven, ongeacht het apparaat dat de ontvanger gebruikt.
Gebruik een aantrekkelijke onderwerpregel
De onderwerpregel is vaak het eerste wat de ontvanger ziet. Maak die regel dus intrigerend. Laat die regel de nodige nieuwsgierigheid van de ontvanger opwekken. Maar zorg wel altijd dat de regel relevant blijft. Dat zal de kans vergroten dat je e-mail wordt geopend. Want dat openen is lang niet vanzelfsprekend.
Zorg voor een duidelijke en overtuigende inhoud
Houd je boodschap kort. Formuleer helder en duidelijk. Schrijf gericht op de ontvanger. Vermijd overmatig gebruik van jargon. Zorg ervoor dat de waarde van je aanbod meteen in de eerste regel(s) al overduidelijk is.
Vergeet de belangrijke call-to-action (CTA) aan het einde niet
Maak gebruik van een duidelijke en aantrekkelijke CTA die ontvangers aanspoort tot actie. Of het nu gaat om een aankoop, inschrijving of download, maak de gewenste actie gemakkelijk te begrijpen en liefst met één muisklik uit te voeren.
De frequentie van verzending van je e-mail is ook een punt
Houd rekening met de frequentie van je e-mailcampagnes. Te veel e-mails kunnen als opdringerig worden ervaren. Zeker bij meerdere e-mails per dag. Doe dat nooit. Te weinig communicatie kan er aan de andere kant toe leiden dat de ontvanger zijn belangstelling verliest. Test bij voorkeur verschillende frequenties om de ideale balans te vinden.
Testen en optimaliseren moet gewoon
Voer altijd een aantal A/B-tests uit op verschillende elementen van je e-mails. Denk aan het testen van de onderwerpregel, de inhoud van je e-mail, of het werken met afbeeldingen en CTA's. Analyseer de resultaten. Gebruik de verkregen inzichten om je toekomstige campagnes te optimaliseren.
Monitor en analyseer je prestaties constant
Gebruik analytics-tools om de prestaties van je e-mailcampagnes te volgen. Kijk naar het aantal e-mails dat door de ontvanger geopend wordt, Kijk hoe vaak er op links in de e-mails geklikt wordt en hoeveel klanten je uiteindelijk aan je emailcampagne hebt overgehouden. Dit soort gegevens helpt je te begrijpen wat werkt en wat nog wel wat verder verbeterd kan worden.
Samenvattend
Door deze praktijken te volgen, kun je een effectieve e-mailmarketingstrategie ontwikkelen, die niet alleen de nodige waarde toevoegt voor je doelgroep, maar die ook bijdraagt aan het succes van jouw bedrijf.