SibieSchrijft! helpt met veelzijdige tekstproducties kleine bedrijven, particulieren, stichtingen, verenigingen en vergelijkbaar, die over kwalitatief goede teksten willen beschikken, door haalbaar geprijsde producten te leveren. Deze tekstproducties verbeteren je zichtbaarheid, naamsbekendheid, omzet en groei.

zaterdag 6 januari 2024

Trends in contentmarketing voor de komende tijd

ZELF TEKSTEN SCHRIJVEN | Trends in contentmarketing voor de komende tijd


Toekomst voorspellen is wel een lastige bezigheid


Verschillende ontwikkelingen zijn wel waarschijnlijk

In de toekomst kijken is behoorlijk lastig. De geschiedenis heeft ons wat dat betreft als vaak fors op het verkeerde been gezet. Toch zich er wel wat ontwikkelingen zichtbaar, die waarschijnlijk in de komende jaren een behoorlijke rol gaan spelen. En het kan nooit kwaad om daar eens met een scheef oog naar te kijken. Dan weten we er in elk geval van en als het de kop op gaat steken kunnen we er veel meer mee gaan doen. 


Video blijft de ontwikkeling van content domineren

Videocontent blijft waarschijnlijk een belangrijke rol spelen in contentmarketing. Korte video's op platforms zoals TikTok en Reels, al dan niet ondersteund door langere video's op YouTube en Vimeo, zullen populair blijven. Live video's kunnen ook een opmars maken, omdat ze een gevoel van echtheid en directe betrokkenheid creëren.

Interactieve content richt zich op het vergroten van betrokkenheid

Merken zullen zich steeds meer richten op interactieve content om gebruikers bij een brand te betrekken. Contentvormen als quizzen, polls, en augmented reality (AR) ervaringen zullen steeds meer worden ingezet, met name om de betrokkenheid van het publiek te vergroten. Én om de interactie te verbeteren.

Podcasting is hip en zal blijven groeien 

Podcasts zullen waarschijnlijk blijven groeien als een effectief middel om een doelgroep te bereiken. Bedrijven kunnen zich richten op het maken van hoogwaardige, boeiende podcastcontent om expertise te tonen en relaties met luisteraars op te bouwen. Podcast heeft de wind mee. Elke bekende Nederlander maakt op dit moment een podcast en veel bedrijven vinden dan ook dat ze in die markt niet achter kunnen gaan blijven. 

Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)

Consumenten hechten steeds meer waarde aan duurzaamheid. En ze waarderen ethiek, zoals het rekening houden met allerlei minderheden. Merken zullen hun contentmarketingstrategieën waarschijnlijk steeds meer gaan richten op het benadrukken van hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid en dat maatschappelijk verantwoord ondernemen. Meer dan op het bedrijf zelf of op de producten die het bedrijf leveren kan. 

Personalisatie moet voor meer aandacht door herkenning gaan zorgen

Het personaliseren van content op basis van gebruikersgedrag en voorkeuren zal van groot belang blijven. Merken zullen mogelijk gebruikmaken van geavanceerde technologieën zoals kunstmatige intelligentie om op maat gemaakte content te leveren, die relevant is voor individuele consumenten.

Gebruiken van de mogelijkheid van user-generated content (UGC)

Het benutten van content die is gemaakt door de gebruikers zelf zal zeker blijven groeien. Merken zullen proberen een gemeenschap op te bouwen rond hun producten of diensten. Met als doel om de content die door gebruikers is gegenereerd, weer elders te gebruiken om geloofwaardigheid en betrokkenheid te vergroten.

Voice search optimalisatie wint door virtuele assistentie

Met de groei van spraakgestuurde apparaten en virtuele assistenten wordt het optimaliseren van content voor antwoorden op spraakzoekopdrachten steeds belangrijker. Contentmakers zullen strategieën moeten ontwikkelen om gevonden te worden via gesproken zoekopdrachten. Een techniek die nog behoorlijk in de kinderschoenen staat. 

Snackable content moet hapklaar aanwezig zijn

Korte, hapklare content blijft ook belangrijk. Deze recent onderkende vorm van content wordt wel snackable content genoemd.  Belangrijk voor het ontstaan van deze snackable content hier is de nog steeds afnemende aandachtsspanne van consumenten. Brands zullen streven naar het leveren van waardevolle informatie in beknopte en gemakkelijk verteerbare formaten in plaats van in grote lappen tekst, hoewel de kans heel groot is dat ook voor die lappen een behoorlijke markt blijft bestaan. Een combinatie van beiden lijkt nog het meest kansrijk te zijn. 

Tot slot

Houd er rekening mee dat de trends in contentmarketing voortdurend evolueren. Flexibiliteit is daarom extreem belangrijk voor marketeers om zich steeds aan te kunnen passen aan veranderende consumentenvoorkeuren en technologische ontwikkelingen. Ze zullen er de handen vol aan hebben.