SibieSchrijft! helpt met veelzijdige tekstproducties kleine bedrijven, particulieren, stichtingen, verenigingen en vergelijkbaar, die over kwalitatief goede teksten willen beschikken, door haalbaar geprijsde producten te leveren. Deze tekstproducties verbeteren je zichtbaarheid, naamsbekendheid, omzet en groei.

maandag 8 januari 2024

Het schrijven van effectieve landingspagina's

ZELF TEKSTEN SCHRIJVEN | Het schrijven van effectieve landingspagina's


De schone kunst van conversie

Wat is een landingspagina nu precies? Als we bijvoorbeeld een bezoeker met een advertentie naar onze website sturen, dan komt deze bezoeker meestal terecht op een onverwachte plek op de website. Dat herkent hij of zij niet en is snel weer vertrokken. Daarom sturen we die bezoeker naar een zogenaamde landingspagina, die in opzichten aansluit op de advertentie waar die bezoeker vandaan gekomen is. Dat zorgt voor herkenbaarheid en een soort gevoel welkom geheten te worden. 


De landingspagina is doorslaggevend om van websitebezoekers klanten te kunnen maken

In de snelle en dynamische wereld van de online marketing is een landingspagina een doorslaggevend instrument voor het omzetten van websitebezoekers naar waardevolle klanten. Het schrijven van een effectieve landingspagina vereist veel meer dan alleen aantrekkelijke woorden en een mooi ontwerp. De landingspagina is een kunstvorm die strategie, psychologie en overtuigingskracht in zich combineert. Maar wat zijn dan de essentiële elementen die nodig zijn om een landingspagina op te zetten, die niet alleen snel en goed de aandacht trekt, maar die ook nog eens het hoogste aantal conversies haalt? 

1. Ken je je doelgroep wel goed genoeg?

Voordat je ook maar één woord op papier zet voor je een landingspagina gaat maken, is het van groot belang om jouw doelgroep goed en diepgaand te begrijpen. Wie zijn de bezoekers van jouw website? Want als het goed is, is die website op dezelfde doelgroep gericht. Wat zijn de behoeften van je bezoekers? Heeft je doelgroep zorgen? Of bepaalde verlangens? Alleen door een diepgaande kennis van je doelgroep te hebben, kun je gerichte, relevante content creëren, die de lezers aanspreekt en je bezoekers aanspoort tot actie.

2. Je zorgt altijd voor sterke koppen en subkoppen

De kop van je landingspagina moet direct de aandacht trekken. De kop moet de bezoeker aanspreken. Maak gebruik van krachtige woorden, die nieuwsgierigheid opwekken. Woorden die de voordelen van je producten sterk benadrukken. Subkoppen kunnen vervolgens de boodschap verder verdiepen en van structuur voorzien. Het voordeel van een duidelijke structuur is, dat de lezer gemakkelijk door de inhoud kan navigeren.

3. Je waarde propositie moet duidelijk zijn voor je lezers

Laat in de eerste alinea van je landingspagina direct zien wat je zogenaamde waarde propositie is, ofwel datgene dat je de doelgroep te bieden hebt. Wat maakt jouw product of dienst uniek? En waarom is het product waardevol voor de bezoeker? Benadruk de voordelen en de oplossingen die je met je product aanbiedt. Volsta nooit met alleen maar kenmerken van het product te benoemen.

4. Heb je wel gezorgd voor aantrekkelijke visuele elementen?

Afbeeldingen en video's kunnen krachtige tools zijn, om jouw boodschap te versterken en de aandacht van de bezoeker vast te houden. Zorg ervoor dat je visuele elementen ook relevant zijn. Zorg ook voor een hoogwaardige kwaliteit van de afbeeldingen en laat ze precies aansluiten bij de algemene uitstraling van je merk.

5. De Call-to-Action (CTA) moet de klant verder leiden

Een effectieve landingspagina bevat altijd een zeer duidelijke, maar vooral ook aantrekkelijke Call-to-Action. Gaat het er om om je klant een formulier in te laten vullen, een e-book te laten downloaden, of zelfs om de klant een van je producten te laten kopen? Zorg dan dat je CTA altijd direct en in één oogopslag overtuigend is. Maak veel gebruik van actieve werkwoorden. En zorg voor een gevoel van urgentie. Als de klant over je aanbod na moet gaan denken ben je al te laat. 

6. Social proof en testimonials werken alleen als ze echt origineel zijn

Mensen vertrouwen graag op de ervaringen van anderen.  Dit wordt social proof genoemd. Het opnemen van zogenaamde testimonials(een vorm van aanbevelingen), reviews of gebruikersverhalen op je landingspagina kan het vertrouwen van de bezoeker vergroten. Het kan hen overtuigen van de waarde die je biedt. Zorg wel dat alles origineel en vooral 100% authentiek is. Niets is zo desastreus als een valse beoordeling of review. Elk deeltje vertrouwen dat je in de loop van de tijd met zoveel moeite hebt opgebouwd, is echt in één klap verdwenen. 

7. Mobielvriendelijkheid speelt een groeiende rol

Aangezien steeds meer mensen websites bezoeken via mobiele apparaten, is het essentieel om ervoor te zorgen,  dat je landingspagina ook vriendelijk voor je mobiel is. Een soepele en goede responsieve reactie op alle apparaten is doorslaggevend om je conversies te maximaliseren.

Conclusie

Het schrijven van een effectieve landingspagina is een kunst. Echt iets voor een kunstenaar dus. Een kunst die draait om het begrijpen van je doelgroep. En daarna het maken van sterke, overtuigende content. Gebruik de juiste combinatie van krachtige koppen, heldere waarde proposities, visuele elementen en sterk geformuleerde oproepen tot actie. Dan kun daarmee je een landingspagina ontwikkelen, die niet alleen de aandacht trekt, maar ook resulteert in veel waardevolle conversies. Blijf experimenteren, analyseer de resultaten en pas je aanpak aan om zo je landingspagina continu te verbeteren en te optimaliseren.