SibieSchrijft! helpt met veelzijdige tekstproducties kleine bedrijven, particulieren, stichtingen, verenigingen en vergelijkbaar, die over kwalitatief goede teksten willen beschikken, door haalbaar geprijsde producten te leveren. Deze tekstproducties verbeteren je zichtbaarheid, naamsbekendheid, omzet en groei.

maandag 8 januari 2024

Contentstrategieën voor effectieve conversie van je verkooptrechter


ZELF TEKSTEN SCHRIJVEN | Contentstrategieën voor effectieve conversie van je verkooptrechter*)



Een verkooptrechter is eigenlijk een reeks conversies na elkaar


Één conversie is al knap lastig


Een doordachte content strategie is voor elk bedrijf en dus ook voor een kunstenaar van groot belang voor bedrijven die streven naar succesvolle online marketing. Die moet resulteren in uitstekende verkoopresultaten. Eén van de meest effectieve benaderingen hierbij, is het aanpassen van je content aan de verschillende fases van je verkooptrechter. We zullen de belangrijkste content strategieën bespreken, die kunnen worden toegepast om potentiële klanten te begeleiden door de verschillende stadia van die verkooptrechter. Bij een klant die op de top, bij het begin van de trechter zit,  spelen namelijk heel andere punten een rol dan bij een klant die aan de onderzijde de trechter verlaat. 

Bewustwording (aan de bovenkant van de trechter) is de eerste stap

In de eerste fase draait alles om het wekken van interesse en bewustzijn bij potentiële klanten. Content moet informatief, boeiend en relevant zijn. Blogberichten, infographics en educatieve video's zijn bij uitstek geschikt voor het aantrekken van een breder publiek. Zorg ervoor dat je content problemen benoemt, waar mensen zich bewust van zijn, maar die ze nog niet volledig begrijpen.

Blogberichten schrijven houdt je klanten vast

Schrijf informatieve blogs. Die blogs moeten gerelateerd zijn aan de uitdagingen waar jouw doelgroep mee te maken heeft. Gebruik daarom goede zoekwoorden om eventueel organisch verkeer mee aan te trekken. Onderschat het gebruik van de juiste zoekwoorden niet. Het uitzoeken is een lastige materie om goed te doen. En de concurrentie is moordend. 

Infographics zijn mooi, duidelijk en lastig te maken

Statistieken, feiten en trends om de aandacht te trekken en om complexe informatie eenvoudig te begrijpen, zijn belangrijke content varianten. Maar  die statistieken, feiten en trends zijn vaak niet echt gemakkelijk om te maken.

Educatieve video's werken vrijwel altijd

Maak zo veel mogelijk videocontent. Maak video's die antwoorden geven. En wel antwoorden op de veel gestelde vragen van de klant. En dan in de vorm van een antwoord dat ook aandacht aan hun behoeften schenkt. En geen antwoord dat alleen jouw product wil verkopen.

Stuur waar mogelijk de overwegingen (in het midden van de trechter) van de klant

Als de potentiële klant verder in de trechter is gevorderd en bewust is van de eigen behoefte, is het tijd om je klant te voorzien van diepgaandere informatie. Die informatie dient ook om je klant steeds verder te overtuigen van de waarde van je product of dienst. Whitepapers, case studies en webinars kunnen hier waardevol zijn om een goede indruk te geven.

Whitepapers

Bied de klant diepgaande analyses en vooral oplossingen voor problemen aan. Laat zien hoe jouw product of dienst relevant is voor de behoeften van je klant. En hoe je product aan die behoeften beter tegemoet komt dan de producten van de concurrentie.

Case studies

Laat veel succesverhalen van eerdere klanten zien. Dat kan vertrouwen opbouwen. De praktische toepassingen van je aanbod kun je er ook prima mee zichtbaar maken.

Webinars

Organiseer interactieve online sessies om live vragen te beantwoorden. Ook kun je met webinars meer diepgang geven aan je aanbod.

Forceer een positieve beslissing (op de bodem van de trechter)

In de beslissingsfase heeft je potentiële klant alle nodige informatie, maar moet nog overtuigd worden om voor jouw product of dienst te kiezen. Demo's, gratis proefperiodes en klantgetuigenissen kunnen hier het verschil maken.

Demo's werken om een ervaring te geven

Laat zien hoe jouw product of dienst werkt in de praktijk. Geef je potentiële klant een tastbare ervaring. Geef die ervaring het liefste mee naar huis, als dat mogelijk en relevant is. 

Zorg voor gratis proefperiodes

Laat je klanten je product of dienst uitproberen, voordat ze een definitieve beslissing nemen. Het is een techniek, die veel aarzeling weg kan nemen. 

Laat wat positieve (en echte!) klantervaringen zien

Laat wat (duidelijk echte) positieve ervaringen van bestaande klanten zien. Doe dat om het vertrouwen van je potentiële klant te versterken en alle twijfels weg te nemen.

Conclusie

Een doeltreffende content strategie, afgestemd op de verschillende fases van de verkooptrechter, is essentieel voor het bereiken van optimale conversies. Door gerichte en relevante content te leveren in elke fase, vergroot je de kans steeds verder, dat je potentiële klanten uiteindelijk toch over zullen gaan tot aankoop. Blijf de resultaten meten. En  optimaliseer je strategie voortdurend op basis van de gevonden cijfers. Zorg er voor dat je aan de verder groeiende behoeften van je doelgroep kunt voldoen,

*) Wat is een verkooptrechter? Dat is een veel gebruikte metafoor voor het verkoop proces. Bovenin komen heel veel bezoekers, aangelokt door een weggever, een aanbod, korting of iets dergelijks. Daarna krijgen ze een nieuw aanbod. Dat kunnen die bezoekers accepteren, waardoor ze verder de trechter in gaan. Uiteindelijk komen er maar een paar bezoekers weer uit, maar die willen dan wel heel graag zaken met je doen. 



Schrijf je liever toch niet zelf? Dat kan! Vraag dan wat de mogelijkheden zijn bij SibieSchrijft! om het tegen een zeer betaalbare prijs en soepele voorwaarden aan ons uit te besteden. Alle contactmogelijkheden vind je hier.