SibieSchrijft! helpt met veelzijdige tekstproducties kleine bedrijven, particulieren, stichtingen, verenigingen en vergelijkbaar, die over kwalitatief goede teksten willen beschikken, door haalbaar geprijsde producten te leveren. Deze tekstproducties verbeteren je zichtbaarheid, naamsbekendheid, omzet en groei.

vrijdag 22 december 2023

Slagen met social media content


ZELF TEKSTEN SCHRIJVEN | Slagen met social media content 



Betrek je lezers bij je social media content


Inleiding social media content

Nauwe en vooral ook actieve betrokkenheid bij social media content is van het grootste belang om een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Als jouw content je lezers niet aanspreekt, dan heb je er weinig aan. Kijk goed welke content je lezers het meeste aanspreekt. En gebruik die kennis die je dan opdoet, om een actieve gemeenschap rondom jezelf, jouw merk, product of dienst gerealiseerd te krijgen.  En om dat verder te vergemakkelijken zijn hier twaalf tips om de betrokkenheid van je lezers bij jouw social media content te vergroten:


1. Streef naar regelmaat en consistentie met je content

Maak een regelmatig publicatieschema. En houd dat nauwgezet aan. Het voordeel daarvan is, dat je volgers weten wanneer ze weer nieuwe content kunnen verwachten. Consistente en dus voor de lezers direct herkenbare content, helpt je bij het opbouwen van loyaliteit van je lezers. Loyaliteit gaat vaak weer hand in hand met vertrouwen. En vertrouwen zorgt voor omzet of andere medewerking van je lezers.

2. Ken je doelgroep door en door

Het is al vaker gesteld in artikelen over marketing en promotie. Weet heel goed wie jouw doelgroep is. Weet alles van die doelgroep. In elk geval moet je de voornaamste kenmerken van je doelgroep op kunnen dreunen. Zorg dat je heel goed weet wat die doelgroep nu eigenlijk interesseert, maar ook wat ze totaal niet interesseert. Want het is verspilde moeite om met die laatste groep contact te willen krijgen. Zorg dat je weet welke taal ze binnen je doelgroep gebruiken en streef er naar om je daar zo goed mogelijk aan aan te passen. In het algemeen mag je stellen dat je je content altijd aan moet passen op de behoeften en de voorkeuren van je doelgroep. Want vergeet het maar dat je lezers zich aan jou en jouw content aan gaan passen. Dat gaat echt niet gebeuren. 

3. Reageer altijd op opmerkingen en berichten

Neem de tijd om te reageren op reacties en berichten van je volgers. Ze hebben de moeite genomen om iets te schrijven, nietwaar? Beloon dat positieve gebaar minimaal met een simpele reactie. Jouw reactie toont ook weer betrokkenheid naar je lezers toe. Laat altijd zien dat je actief luistert naar je publiek. En als het een beetje meezit, gaan je lezers ook nog eens op elkaar reageren, waardoor een flinke discussie en met een beetje geluk zelfs extra - voor jou gratis - content gaat ontstaan. Mooi toch? 

4. Stel voldoende vragen aan je lezers

Moedig zelf de interactie nog verder aan door veel vragen te stellen aan je lezers. Vragen kunnen mensen aanmoedigen om er op te reageren. Veel mensen vinden het wel interessant om hun mening te delen. Doe ook eens een vragenlijstje, een quiz, een onderzoekje naar iets of een enquête. Veel mensen vinden het interessant om vragenlijsten in te vullen over uiteenlopende onderwerpen. Dus geef ze die kans. 

5. Gebruik multimedia in je content

Varieer je geschreven content regelmatig met afbeeldingen, video's en infographics. Visuele inhoud trekt vaak meer aandacht. En het genereert absoluut veel meer betrokkenheid, dan dat tekst alleen ooit kan doen.

6. Organiseer wedstrijden en acties

Zorg voor het rondzingen van nieuws en berichten. Help dit rondzingen ontstaan, door bijvoorbeeld het organiseren van wedstrijden, acties of giveaways. *)1 De mogelijkheid om dingen gratis te krijgen of iets te winnen, stimuleert de deelname door je volgers altijd op een indrukwekkende manier.

7. Vertel verhalen, die goed aansluiten bij wat je doet

Mensen houden van verhalen. Deel jouw persoonlijke ervaringen. Of gebruik verhalen die je van anderen hebt gehoord. Publiceer ook succesverhalen van klanten. En verstrek af en toe eens wat achter-de-schermen content om daarmee een emotionele verbinding met je publiek te creëren. Men vindt het leuk om exact te weten wat je doet. 

8. Gebruik waar mogelijk trending hashtags

Houd alle trends op social media in de gaten, of ze je nu zelf interesseren of niet. Als je er op een of andere manier op in kan spelen, is dat al meer dan genoeg reden. Want je kunt relevante of populaire hashtags uitstekend gebruiken om het bereik van je content te vergroten buiten je normale volgersclub. Deze hashtags met hun "#" aan het begin helpen je enorm om ontdekt te worden door een veel breder publiek.

9. Houd je cijfers goed bij

Gebruik de beschikbare analytische hulpmiddelen om de prestaties van je social media content te kunnen volgen. Leer welke soorten content het beste presteren. En gebruik de cijfers om je strategie voor social media daar aan aan te passen.

10. Werk goed samen met influencers

Samenwerken met influencers in jouw branche kan je helpen om een groter publiek te bereiken en de betrokkenheid te vergroten. Overigens is dit wel iets dat flink in de papieren kan gaan lopen, dus werk planmatig en controleer regelmatig of je investering wel het gewenste effect heeft.

11. Personaliseer je benadering naar je klanten

Probeer een persoonlijke toon aan te nemen in je communicatie. Mensen willen zich verbinden met echte mensen, dus vermijd al te formele, zakelijke taal. Laat ook altijd merken dat men met een mens communiceert en niet met een anoniem persoon van een bedrijf. In de tegenwoordige tijd met allerlei kunstmatige intelligentie is dat niet eens zo vanzelfsprekend meer dat je met een mens van vlees en bloed contact hebt.

12. Zorg dat je van trends op de hoogte blijft

Houd de laatste trends en ontwikkelingen op social media bij. Pas je strategie desnoods wat aan om relevant te blijven. Maak eens een zijsprong naar een onderwerp dat sterk in de mode is. Als jij de trends niet bijhoudt, dan is de kans groot dat een ander dat wel doet en dat men  dan ook naar die ander uit zal wijken. En dat is natuurlijk nooit de bedoeling. 

Door deze tips toe te passen, kun je de betrokkenheid bij je social media content vergroten en uiteindelijk een lekker actieve en vooral loyale gemeenschap opbouwen.


*)1 Een giveaway is een weggeefactie, bijvoorbeeld een e-book of iets dergelijks. Je geeft dat gewoon cadeau, zonder dat er ook maar iets bij de lezer tegenover staat.




Schrijf je liever toch niet zelf? Dat kan! Vraag dan wat de mogelijkheden zijn bij SibieSchrijft! om het tegen een zeer betaalbare prijs en soepele voorwaarden aan ons uit te besteden. Alle contactmogelijkheden vind je hier.