ZELF TEKSTEN SCHRIJVEN | Productbeschrijvingen die tot kopen lijken te dwingen
Hoe schrijf je overtuigende productbeschrijvingen
De beschrijving is doorslaggevend voor je verkoopcijfers
Het schrijven van overtuigende product beschrijvingen is al een kunst apart. En dan is het ook nog eens een kunst die van het grootste belang is voor het succes van elke online verkoper. Dus ook van een kunstenaar die verkopen wil. Of je nu een klein bedrijf, zoals je kunstenaarsatelier runt of een grote onderneming op het internet hebt, de manier waarop je je producten naar de bezoekers toe presenteert, zal een aanzienlijke invloed hebben op de beslissingen van je potentiële kopers. Dus dan zijn een paar tips hoe je de nodige overtuiging en overreding in je teksten moet krijgen, nooit weg. Nietwaar?
Ken natuurlijk allereerst je doelgroep
Eerst eens een tip die je in de marketingwereld tot vervelends toe hoort. Waarom? Omdat die zo enorm belangrijk is en zo vaak genegeerd wordt. En die tip is: "Ken je doelgroep!" Voordat je ook maar begint met een letter te schrijven, is het van vitaal belang om je doelgroep door en door te begrijpen. Wat zijn hun behoeften? Hun verlangens en problemen? Door je zo goed mogelijk in te leven in je klanten, kun je product beschrijvingen maken die bij hen aanslaan en ze aan blijven spreken.
Focus op de voordelen van je product en niet alleen op wat het doet
Vermeld niet alleen de kenmerken van het product. Hoe het allemaal werkt maakt veel klanten niet uit. Als het maar werkt. En als het een "probleem" voor hen oplost. En benadruk vooral de voordelen voor de klant. Hoe zal het product hun leven gaan verbeteren? Hoe gaat het een oplossing bieden die ze nodig hebben? Klanten zijn vooral geneigd om te kopen als ze goed begrijpen welk voordeel het product voor hen oplevert.
Wees zo specifiek en concreet mogelijk
Gebruik concrete details om je producten te beschrijven. Vermijd te vage bewoordingen die op allerlei manieren uitgelegd kunnen worden. Geef specifieke informatie over afmetingen, materialen, kleuren en functies. Liefst ergens in een apart kader, los van je eigenlijke verkoop tekst. Hoe gedetailleerder je bent, hoe meer vertrouwen je bij je potentiële klant opbouwt.
Vertel een verhaal over je product
Mensen houden van verhalen. Creëer een verhaal rondom het product. Maak er een verhaal van dat de verbeelding van de klant prikkelt. Laat de klant als het ware voor hem of haar zien hoe het product in zijn of haar leven past. Maak goed duidelijk welke ervaringen je klanten met je product kunnen hebben.
Gebruik de krachtigste woorden die je maar kent
Maak gebruik van woorden die stevige emoties oproepen en zo krachtig mogelijk overkomen. Woorden zoals "nieuwste technologie", "exclusief", "innovatief" en "uniek" wekken nieuwsgierigheid bij de potentiële klant op en ze kunnen daarmee de waarde van het product flink vergroten.
Voeg indien mogelijk wat sociale bewijslast toe
Klantrecensies zijn krachtige middelen om vertrouwen bij je klanten op te bouwen. Als je positieve feedback hebt ontvangen, integreer dit dan in je product beschrijvingen. Dit kan potentiële kopers over de streep trekken. Zorg wel dat die feedback authentiek overkomt. Als de lezer denkt dat een positief verhaal over je product niet echt is, of zelf geschreven, dan is het middel erger dan de kwaal. Ga daarom nooit zelf aanbevelingen schrijven. Als het uitkomt of als men het minimaal vermoedt, dan is de schade voor je reputatie en imago niet te overzien.
Maak je teksten goed te scannen voor snelle lezers
Veel online shoppers scannen supersnel door product pagina's heen. Ze weten wat ze willen, drukken dat uit in enkele woorden en zoeken die woorden snel op in de product pagina's, zonder ze zelfs maar te lezen of te kijken wat er nu eigenlijk staat. Zorg er daarom voor dat je tekst gemakkelijk te scannen is door opsommingstekens, korte alinea's en subkoppen te gebruiken. De belangrijke informatie voor de klant moet er uit springen en daardoor snel te vinden zijn. Zet de hoofdpunten zo opvallend mogelijk in de tekst.
SEO-optimalisatie
Gebruik relevante zoekwoorden in je product beschrijvingen, die de zichtbaarheid van je producten in zoekmachines kunnen vergroten. Maar vermijd vooral overdrijving. De tekst moet nog steeds natuurlijk over komen en lekker leesbaar zijn. Ga ook geen rare trucjes uithalen. De zoekmachines zoals Google zijn slimmer dan veel mensen denken. De concurrentie op Google is moordend omdat iedereen SEO als de "Holy grail" ziet.
Door deze tips toe te passen, kun je krachtige en overtuigende product beschrijvingen gaan maken. Beschrijvingen die de interesse van potentiële klanten wekken. En -heel belangrijk- hen ook nog aan gaan zetten tot actie. Onthoud dat het doel is, om niet alleen een product te verkopen, maar ook een ervaring en een oplossing voor de behoeften van de klant te bieden. Een tevreden klant is ook je beste ambassadeur. Daar kan geen product beschrijving tegenop.
Dus de klant gaat boven alles.