SibieSchrijft! helpt met veelzijdige tekstproducties kleine bedrijven, particulieren, stichtingen, verenigingen en vergelijkbaar, die over kwalitatief goede teksten willen beschikken, door haalbaar geprijsde producten te leveren. Deze tekstproducties verbeteren je zichtbaarheid, naamsbekendheid, omzet en groei.

maandag 8 januari 2024

Evergreen content is belangrijk


ZELF TEKSTEN SCHRIJVEN | Evergreen content is belangrijk




Wat is het doel van evergreen content



Waarop letten bij het schrijven van evergreen content


Het schrijven van zogenaamde "evergreen content," ofwel content die tijdloos is en jarenlang gebruikt kan worden, is een essentieel aspect van elke succesvolle contentstrategie. En wel omdat "evergreen content" gericht is op het produceren van materiaal dat langdurig van belang blijft voor je doelgroep, wat voor jou weer handig is, omdat je het niet regelmatig hoeft te vervangen of bij te werken. 

De tegenpool van "evergreen content" is de nieuwsgerichte-, hype- of trendgevoelige content die heel snel weer verouderd is. Maar deze "evergreen content" behoudt zijn waarde en aantrekkingskracht over een langere periode. Hier zijn enkele strategieën en overwegingen voor het ontwikkelen van tijdloze content, die blijft boeien en die waardevol blijft voor je publiek.

1. Begrijp je doelgroep, ook op langere termijn

Het is al vaker gezegd en kan niet genoeg gezegd worden. Weet wie je doelgroep is en probeer die doelgroep grondig te begrijpen. Een grondig begrip van je doelgroep is van het grootste belang voor het produceren van "evergreen content." Analyseer hun behoeften, interesses en problemen. Richt je bij deze content vorm vooral op onderwerpen die van nature al tijdloos zijn. En die daardoor langdurig relevant blijven voor je publiek. Dat betekent dat veranderingen in trends, smaak en dergelijke geen invloed mogen hebben.

2. Focus bij "evergreen content" met name op fundamentele kennis

Evergreen content moet gebaseerd zijn op basisinformatie die niet snel verouderd raakt. Zorg dus voor content die vooral de kernprincipes van je branche, vakgebied of de niche waar je in werkt, belicht. Dat kunnen bijvoorbeeld "hoe-doe-je" gidsen, beginnershandleidingen of informatieve artikelen zijn.

3. Los problemen van de gehele branche op en niet van één klant

Het bieden van oplossingen voor veel voorkomende problemen in je branche zorgt ervoor, dat je content waardevol blijft voor je hele doelgroep. Identificeer de problemen waarmee je totale publiek wordt geconfronteerd en ontwikkel inhoud die iedereen stapsgewijs naar oplossingen leidt. Pas op voor individuele problemen die vaak geen brede reikwijdte hebben en daardoor maar voor weinig mensen interessant zijn. 

4. Actualiseer je content regelmatig

Hoewel evergreen content bedoeld is om langdurig van belang te blijven, is het belangrijk om het regelmatig iets te actualiseren. Controleer bijvoorbeeld of er nieuwe informatie of ontwikkelingen zijn, die toch echt moeten worden toegevoegd, wil je content waardevol blijven. Dit onderhoud van je content zorgt ervoor dat je content fris blijft en altijd aansluit bij de meest recente inzichten.

5. Optimaliseer je content voor zoekmachines

Gebruik relevante zoekwoorden en optimaliseer je evergreen content voor zoekmachines. Dit vergroot de kans dat je content wordt gevonden, wanneer mensen naar gerelateerde onderwerpen zoeken. Houd ook rekening met SEO-best practices, zoals het gebruik van relevante koppen en meta-beschrijvingen. Besef wel altijd dat je content schrijft voor mensen en niet voor zoekmachines, want van het werken met SEO moet je tegenwoordig niet te veel meer verwachten. Daarvoor is de concurrentie te groot en wie het meeste betaalt gaat daar altijd voor. En dat zijn de grote jongens met een zeer ruim marketingbudget. 

6. Maak gebruik van een multimediale aanpak

Zorg voor een diverse evergreen content, door de nodig multimedia-elementen toe te voegen. Denk daarbij aan allerlei vormen van afbeeldingen, infographics, video's of podcasts. Multimedia vergroot de aantrekkelijkheid en daardoor betrokkenheid met je content. Het gevolg is dat de content aantrekkelijker blijft voor een breder publiek.

7. Regel een goede promotie en een vlotte distributie

Zorg ervoor dat je evergreen content goed wordt gepromoot en via de nodige verschillende kanalen gedistribueerd. Gebruik daarvoor sociale media, nieuwsbrieven en andere kanalen, om je tijdloze inhoud onder de aandacht van je doelgroep te brengen en te houden. En natuurlijk om nieuwe lezers aan te trekken.

Samenvattend

Door te investeren in het maken van "evergreen content" leg je een sterke fundering voor je duurzame online aanwezigheid. Deze tijdloze stukken fungeren als een soort pijlers of fundament die constant een zekere waarde toevoegen aan je doelgroep. Daarnaast zorgt langdurige aanwezigheid dat je autoriteit opbouwt. En dat is weer iets dat jouw merk op de lange termijn versterkt.




Schrijf je liever toch niet zelf? Dat kan! Vraag dan wat de mogelijkheden zijn bij SibieSchrijft! om het tegen een zeer betaalbare prijs en soepele voorwaarden aan ons uit te besteden. Alle contactmogelijkheden vind je hier.